6 obľúbených čínskych značiek, ktoré zarábajú miliardy

Michaela Husárová

REDAKTOR | Urban lifestyle
Zdieľaj
Tweetuj
Najväčšie čínske spoločnosti valcujú online svet. Foto: iStockphoto

Porozprávaj sa s hocikým, kto podniká v rôznych odvetviach, a zrejme od všetkých dostaneš jednoznačné vyjadrenie, aký je čínsky trh dôležitý. A aj keď je to príliš všeobecné tvrdenie, niektorí veria, že 1,3 miliardy ľudí, ktorí v Číne žijú, budú raz mať zo svojej vlastnej krajiny úplne všetok tovar. Čoraz viac ľudí totiž preferuje "domáce" výrobky od lokálnych podnikateľov.

Bloomberg nedávno predstavil rebríček top značiek používaných v Číne. Nie je prekvapením, že sa na prvých 50-tich miestach umiestnili značky ako Apple, Microsoft, Intel, IKEA, Nikde či BMW. Avšak, v prvej desiatke výrazne viedli čínske značky.

#1 Alipay

Ako už samotný názov naznačuje, Alipay je spoločnosť, ktorá zabezpečuje platby za tovar a služby online. Využíva ju 662 miliónov ľudí, čo je takmer polovica obyvateľstva Číny a predstavuje viac ako polovicu celkových platieb na Čínskom trhu vo výške 15,5 miliárd eur.

Služby Alipay však využívajú aj ľudia mimo Číny. Je to systém podobný americkému PayPalu. Založil ju v roku 2004 predajca Alibaby, Jack Ma. "Predávajúci neverí kupujúcemu, a kupujúci neverí predajcovi," vysvetlil dôvod, prečo Alipay založil. V roku 2013 dosiahol Alipay príjmy vo výške približne 150 miliárd dolárov. Na porovnanie, PayPal o rok neskôr vykázal celkový príjem 7,9 miliardy dolárov.

Alipay bola jednou z prvých online finančných služieb, ktoré dokázali, že by mali byť implementované do každodenného života. Jack Ma teda v podstate predpovedal budúcnosť online platieb ešte v čase, keď to vôbec nebola samozrejmosť. Aj vďaka tomu Čína v roku 2016 zaznamenala online platby vo výške 9 biliónov dolárov, zatiaľ čo USA len 112 miliárd.

A zatiaľ čo vo svete naďalej dominuje hotovosť, čínski spotrebitelia preferujú skôr online peňaženku.

#2 WeChat

Založená v roku 2011 konkurentom Alibaby - Tencent-om, WeChat je najpoužívanejšia aplikácia na odosielanie správ v Číne. Má 902 miliónov aktívnych užívateľov, ktorí denne pošlú približne 38 miliárd správ. Nie je prekvapením, že appka zahrnula časom k chatu aj možnosť platiť online či zdieľanie jazdy. Zaujímavosťou je, že podľa vládnej politiky a zákonov, na Wechate sa vyžaduje, aby bol každý užívateľ registrovaný pod svojím pravým menom v rámci čínskeho národného ID programu.

Zatiaľ čo chatovacia časť aplikácie je stále dôležitou časťou podnikania, osvedčili sa aj online platby a momentálne má WeChat 40%-tný podiel na celkových bezhotovostných platbách na čínskom trhu.

#3 Huawei

O spoločnosti Huawei si už určite počul. Pred rokom 2018 boli najväčšími výrobcami telefónov Apple a Samsung. Čínska spoločnosť však v druhom štvrťroku vytlačila Apple až na tretie miesto po tom, čo predala 54,2 milióna telefónov (15% celkového trhu). Spoločnosť Samsung predala 71.9 milióna smartfónov, zatiaľ čo Apple 41.3 milióna zariadení.

Toto číslo čínskej spoločnosti je o to viac pozoruhodnejšie, že Huawei nemali povolenie preniknúť na trh Spojených štátov amerických. Bolo to v dôsledku toho, že riaditelia FBI, CIA, NSA varovali Američanov, aby výrobky nepoužívali, pretože Huwaei bol založený inžinierom Ľudovej oslobodzovacej armády a tak ho brali ako "spoľahlivé rameno čínskej vlády".

#4 Taobao

Taobao znamená v preklade hľadanie pokladu a je nákupnou dcérskou spoločnosťou Alibaby. Podniká v oblasti elektronického obhodovania a je to najväčšia platforma na svete so 634 miliónmi aktívnych mesačných používateľov, ktorí priemerne otvárajú aplikáciu 7-krát za deň.

Taobao predáva toľko výrobkov, koľko nepredá eBay a Amazon dohromady. Aj keď aplikácia je v čínštine, používatelia môžu využiť Google Translate na stránke na preklad. Taobao má dokonca aj livestreamy, kde celebrity alebo overení testmakeri priamo interagujú so zákazníkmi ohľadom produktov.

#5 Meituan-Dianping

Založená bola v roku 2015 spojením dvoch spoločností Meituan a Dianping, ktoré boli považované za ekvivalenty spoločností Groupon a Yelp. Sú to webstránky, ktoré pomáhajú ľuďom nájsť ponuku ubytovania, jedla, obchodov a služieb na jednom mieste. Výsledkom je teda čínska aplikácia, kde nájdeš všetko, keď sa jedná o O2O - teda zakúpenie niečoho online, aby si to "zažil" offline.

Nedávno spoločnosť Meituan-Dianping navýšila svoj kapitál o 4 miliardy dolárov s tým, že chce zvýšiť svoj podiel na trhu v predaji online vstupeniek na filmy, do kín a rozšíriť distribúciu.

#6 QQ

Keďže sociálne siete ako Facebook, Instagram, Twitter či Snapchat sú v Číne zakázané, Tencent prišiel s vlastnou "sociálnou sieťou", ktorá spája najmä mladých Číňanov.

QQ najprv slúžil ako messenger pre používateľov počítačov. S príchodom mobilnej technológie sa môže QQ pochváliť viac ako 860 miliónmi aktívnych užívateľov- využíva ju až 60% ľudí narodených po roku 1990. Aj keď WeChat výrazne zmenil podobu chatovania v Číne, QQ využíva najviac mladých, pretože im ponúka farebné prevedenie a rôzne "masky na tvár" ako na Snapchate.

Zobraziť komentáre