Vegáni sú chudí a nemajú čo jesť. 7 mýtov o rastlinnej strave, ktorým by ľudia mali prestať veriť

Katarína Korytárová

REDAKTOR | Urban Lifestyle
Zdieľaj
Tweetuj
Aj vegánska strava môže byť poriadne kalorická. Foto: Instagram.com/timetopigout

Ak si vegán, pravdepodobne ťa nasledujúce mýty obklopujú neustále a snažíš sa s nimi často bojovať. Ak ním nie si, možno týmto mýtom sám veríš a konfrontuješ nimi vegánov vôkol teba. Keďže je však vegánstvo neustále rozšírenejšie a bežnejšie, je načase konečne prestať rožširovať tieto nepravdivé tvrdenia, ktoré by už mali upadnúť do zabudnutia.

#1 Vegáni nemajú odkiaľ získať bielkoviny

Azda najrozšírenejší mýtus, ktorí trápi každého, len vegánov nie. Ak si vegán, určite si sa už stretol s tým, že aj úplne cudziu osobu ihneď trápilo, odkiaľ berieš bielkoviny. Pravdou však je, že väčšina ľudí má až nadmieru bielkovín - či už sú to "všežravci" alebo "bylinožravci". Odporúčaný dávka proteínov je v priemere 42 gramov na deň - nevegetariáni ich prijmú priemerne 80 gramov denne, vegetariáni a vegáni priemerne 70 gramov. Výborné zdroje bielkovín v rastlinnej strave sú listová zelenina ako kel, brokolica, riasy, strukoviny ako šošovica, fazule, hrach, edamame, obilniny ako hnedá ryža, quinoa, bulgur, či orechy ako paraorechy, arašidy, kešu, mandle. Bohaté na proteíny sú aj náhrady mäsa ako seitan, sója či tempeh. Nachádzajú sa však aj v iných bežných potravinách, takže nemať zásobu bielkovín je takmer nemožné.

#2 Vegáni jedia len klíčky a šaláty

Ďalší hlboko zakorenený a veľmi rozšírený mýtus. Pre mnoho ľudí, ktorí sa vegánsky nestravujú, je ťažké si predstaviť, ako taká strava vyzerá. Ak si to už predstavia, ide väčšinou o niečo zelené - ako listový šalát, klíčky, zemiaky či cestoviny. Realita však nemôže byť vzdialenejšia - množstvo ľudí, ktorí prešli na vegánstvo, totiž tvrdia, že nikdy nejedli pestrejšie. Začali si viac variť a experimentovať v kuchyni, namiesto overených vývarovní či jedální začali vyhľadávať mnohé zaujímavé vegánske podniky, kde našli nevšedné jedlá a nové chute a spoznali potraviny, o ktorých nemali doposiaľ ani tušenia. Možností je každým rokom viac a viac, takže sa určite nemusíš báť, že by si prechodom na vegánstvo prišiel o kulinársku pestrosť .

Tu je zopár príkladov čisto vegánskych jedál:

Vegáni však neprichádzajú ani o také klasiky ako vyprážaný "syr" či "bryndzové halušky":

#3 Vegáni nemajú odkiaľ získať vápnik

Mnohí sa tiež obávajú, že vegáni budú mať kvôli svojej strave zlé kosti. Nie je pravda, že človek dokáže čerpať kalcium len z mlieka.

Väčšina vápnika sa nachádza v našich kostiach. Ak ho nezískame zo stravy, naše telo si ich začne brať z kostí, čím ich oslabí, čo môže viesť neskôr k osteoporóze. Vápnik teda v našej strave potrebujeme, rovnako potrebujeme príjem vitamínu D, ktorý ho pomáha absorbovať. Vegáni dokážu vápnik prijať napríklad zo sušených fíg, z maku, obohatených rastlinných mliek a jogurtov, fazúľ, sóje, kelu, žeruchy, brokolice, sladkých zemiakov či tekvice.

Optimálnu dávku vitamínu D vie človek získať z 15 minút denne na slnku, čo je jednoduché na jar, v lete či na jeseň. Slnku pritom stačí vystaviť tvár a ruky. Najmä v zime je kvôli nedostatku slnka dôležité prijať vitamín D zo stravy - nachádza sa napríklad v hríboch, niektorých cereáliách, rastlinných mliekach či margarínoch. Prijať ho tiež môžeš vo forme výživových doplnkov - vitamín D2 je vhodný aj pre vegánov, otáznejšie je to pri vitamíne D3, ktorý sa často získava z rybieho tuku, vaječných žĺtkov či mlieka. Uisti sa preto u výrobcu, odkiaľ tento vitamín pochádza.

Pre zdravie kostí je však dôležité taktiež pravidelne cvičiť. Odporúča sa aj obmedziť kofeín a cigarety, pretože zvyšujú odburávanie vápnika z tela.

#4 Vegáni nemajú ako získať svaly a sú zlí športovci

Tento mýtus vychádza z toho prvého o bielkovinách. Predpokladom k vybudovaniu svalstva je posilňovanie a dostatočný príjem proteínov a tie, ako už vieš, majú odkiaľ získať aj vegáni. Potvrdila to okrem mnohých iných aj štúdia z minulého roka od vedcov z univerzity v Massachusetts, ktorá zo vzorky 3000 účastníkov zistila, že rastlinný proteín je na vybudovanie svalstva rovnako efektívny, ako ten živočíšny. Rovnako je to aj so železom, ktoré obsahuje dostatok aj zelenina, ovocie či orechy, ako napríklad šošovica, cícer, fazuľa, tofu, kešu, čia semienka, konopné semienka, kel, sušené marhule, figy či quinoa.

Koniec koncov, o tom, že vegánstvo a šport idú dokopy, svedčí aj množstvo vynikajúcich vrcholových športovcov a rekordérov z rôznych oblastí - či už ide o nemeckého strongmana Patricka Baboumiana, držiteľa 4 svetových rekordov, extrémneho ultramaratónca Scotta Jureka, Fionu Oakes, tenistu Novaka Djokovica, Serenu a Venus Williamsové, vzpierača Kendricka Farrisa, boxera Davida Hayeho alebo najnovšie Zdena Cháru, ktorý si rastlinnú stravu nevie vynachváliť. Napokon, dokument o športe a vegánstve natočil najnovšie režisér Titanicu James Cameron, v ktorom chce zbúrať mýtus, že na plnohodnotný život či športový výkon je mäso potrebné.

#5 Vegánstvo je drahé

Vegánstvo je také, aké si ho urobíš. Samozrejme, môže byť aj drahé, najmä v počiatkoch, kedy človek prirodzene vyhľadáva a nakupuje náhrady, keď si ich ešte nevie vyrobiť sám. V bio obchodoch sa dajú míňať naozaj veľké sumy, keďže rôzne vegánske polotovary (ako napríklad syry, salámy či mlieka) sú ešte stále dosť drahé (je však predpoklad, že ich cena sa postupným rozšírovaním bude znižovať. Postupne však mnohí vegáni zisťujú, že im tieto náhrady chýbajú čoraz menej, alebo majú túžbu si ich kúpiť len napríklad raz za mesiac, čo rozpočet nezruinuje. Mlieka či smotany sa navyše dajú vyrábať veľmi lacno aj doma (napríklad sójové, ryžové, ovsené či makové), rovnako ako náhrady mäsa (napr. domáci seitan je vyslovene lacná záležitosť). Ak však tvoria gro vegánskeho jedálnička lokálna a sezónna zelenina, ovocie či strukoviny, o drahej strave nemôže byť ani reč.

#6 Na vegánstve určite schudneš

Mnoho ľudí očakáva, že prechodom na rastlinnú stravu schudnú akoby mávnutím čarovného prútika. Samozrejme, veľa ľuďom sa to podarilo, ak sa stravovali dobre, t.j. obmedzili polotovary a tučné jedlá, začali si variť predovšetkým zo zeleniny či obilnín.

Vegánska strava však vie byť aj poriadne kalorická. V posledných rokoch zažívajú rozmach rôzne vegánske bistrá či fastfoody, ktoré ponúkajú "naložené" burgre, hot-dogy, sendviče či donuty, ktorými sa niektorí vegáni často stravujú. Rovnako veľa vegánov jedáva často cestoviny či pečivo, veľmi kalorické sú aj rôzne raw zákusky, takže aj človek, ktorý sa stravuje čisto rastlinne, dokáže nielen neschudnúť, ale dokonca v niektorých prípradoch aj pribrať. Opäť teda záleží na tom, čo, ako a kedy ješ.

#7 Vegánstvo ti zaručí bezchybné zdravie

V množstve štúdií už bolo dokázané, že vegánstvo dokáže výrazne zredukovať risk vzniku rôznych zdravotných problémov, ako napríklad cukrovka, obezita, srdcové choroby a niektoré druhy rakoviny. Okolo vegánstva však tiež často koluje mýtus, že prechodom na rastlinnú stravu získaš okamžite pevné zdravie, obídu ťa všetky choroby ako chrípka či nádcha a pocítiš neobyčajný príval energie, že takmer ani spať nemusíš. Samozrejme, môže to byť pravda, aj nemusí. Každý človek je individuálny a čo platí na jedného, na druhého nemusí. Naozaj existuje množstvo vegánov, ktorí nie sú chorí, ako je rok dlhý. To môže súvisieť s tým, že majú dobrú imunitu, ktorú si navyše môžu vylepšovať stravou bohatou na vitamíny a minerály. To opäť súvisí s predchádzajúcim bodom - vždy existujú vegáni, ktorí sa stravujú veľmi zdravo a takí, ktorí sa na to nesústredia a jedia čokoľvek, čo ich zasýti.

Rovnako to platí aj o energii. Ľahké zeleninové jedlá odbremenia tvoje črevá od dlhého trávenia. Ťažké a mastné jedlá črevá trávia dlho, na čo vynakladá telo mnoho energie, čím sa spôsobuje únava. Opäť teda záleží na tom, čo ješ. Samozrejme, aj keď sa pod zdravie výrazne podpisuje strava, nie je to jediný faktor - prispieva k nemu i šport, otužovanie, pohyb na čerstvom vzduchu, veľa spánku a vyhýbanie sa alkoholu, fajčeniu či stresu, takže len samotná rastlinná strava ti pevné zdravie a imunitu nezaručí.

_________________________

POZRI SI AJ NAŠE VIDEO:

Zdroj: Noizz.sk

Zobraziť komentáre