Piješ veľa kávy? Štyri šálky denne ti môžu zachrániť život, tvrdia vedci

Zdieľaj
Tweetuj
Tak ako? Je pre zdravie prospešné menej alebo viac kávy? Foto: Unsplash

Koľko šálok kávy denne vypiješ? Nech už je tvoja odpoveď akákoľvek, zväčša ich priemerný človek vypije odhadom dve – jednu ráno, jednu poobede. Samozrejme, sú však aj väčší extrémisti, ktorí si kávou nahrádzajú denný pitný režim. Nadmerné pitie kávy, pravda, nie je prospešné. Vedcom sa však podarilo potvrdiť, že štyri šálky denne ti môžu pokojne aj zachrániť život.

V štúdii, ktorú výskumníci z nemeckej univerzity Heinrich-Heine a Výskumného ústavu pre enviromentálnu medicínu IUF-Leibniz publikovali v žurnáli PLOS Biology, uviedli, že štyri šálky kávy denne nás môžu v pokročilom veku uchrániť pred srdcovo-cievnymi ochoreniami. Podľa zistení výskumníkov totiž kofeín môže pozitívne vplývať na bunky v tepnách a žilách. Čo to znamená?

Vedci v štúdii naznačili, že pitie kávy alebo pokojne aj ďalších nápojov s obsahom kofeínu môžu čiastočne pozitívne vplývať na zdravie dôchodcov, u ktorých je riziko srdcovo-cievnych ochorení vyššie než u mladších jednotlivcov.

Po prvej a druhej káve je podľa vedcov dobré si dať aj tretiu a štvrtú. Fotografia: Unsplash

Podľa výskumu nemeckých vedcov kofeín v našom tele vyvoláva pohyb proteínu zvaného p27. Ten sa po konzumácii (napríklad kávy) posúva do mitochondrií, čo v konečnom dôsledku vedie k ochrane buniek srdcového svalu pred ich vymretím a tým napomáha jeho obnove.

Samozrejme, vedci zatiaľ tento test vykonávali len na na myšiach. Tie sú nám ale v mnohom podobné a na základe testov sa podarilo preukázať, že pre ľudský organizmus je najlepšie vypitie 4 šálok kávy denne. Pokiaľ si ale nastavený inak a stačí ti kávy za deň aj menej, rozhodne svoje dávky nasilu kvôli tomuto zisteniu nezvyšuj. „Nemyslím si, že by ľudia mali na základe našej štúdie okamžite začať piť viac kávy. Naše zistenia sú však pozitívnymi správami pre tých, ktorí už viac kávy či kofeínu za deň do tela prijímajú, môže to pre nich mať zdraviu prospešné benefity. Samozrejme, myslieť ale tiež treba na to, čo tou kávou zapíjate a nezdravé potraviny by to rozhodne nemali byť,“ hovorí na zistenia jeden z vedcov zúčastnených na výskume profesor Tim Tico.

Zobraziť komentáre