Keď sleduješ film so zatajeným dychom. Tiché miesto je hororom roka zaslúžene

Už nejaký čas sa hovorí o tom, že filmový hororový žáner už nemá čo ponúknuť a umiera. Do slovenských kín sa veľa obdobných žánrov nedostáva a keď, ide o veľmi vlažne prijaté projekty, ktoré chvália len jednoduchí diváci a kritikov v žiadnom ohľade nezaujmú. Ten, kto však pôjde na Tiché miesto do kina, zažije znovuzrodenie hororového žánru. Nie, ani zďaleka nie je pravda, že by horor umieral.

Skutočne dobrých a kvalitne natočených hororov v súčasnosti nie je veľa. Vykrádajú sa, nemajú čo nové ponúknuť, rozpočty sú síce robustné, no ich väčšinová čiastka sa míňa na reklamné kampane. Snímku Tiché miesto (A Quiet Place) som považoval za ten nenápadný film, ktorý si odbije svetovú premiéru na festivale, obehne zopár amerických kinosál a poputuje rovno na video. A to aj napriek skvelo vyzerajúcemu traileru. Preto som zostal prekvapený, keď sa s ním počítalo aj na slovenskom trhu.

Fotografia: MovieStills DB

Novinka Tiché miesto, aj keď sa v mnohom podobá na Znamenia (Signs) M. Night Shyamalana, mi ponúkla niečo, čo som zatiaľ v kinematografii nezažil- pocity strachu, bezmocnosti a súcitu.

V prvom rade si treba uvedomiť, že Tiché miesto hororom nie je. Ide skôr o dobre rozohranú psychologickú drámu, ktorá si zapožičala hororové prvky. Dej sa sústredí na príbeh preživšej rodiny, ktorá sa po príchode neznámych monštier na Zem musela vzdať nielen života, aký mala, ale aj akýchkoľvek zvukov doprevádzajúcich momenty všedných dní. Ak by totiž spôsobili čo i len o trošku hlasnejší zvuk, znamenalo by to pre nich smrť. „Našťastie“ je to pre všetkých členov sympatickej rodiny o niečo jednoduchšie, keďže majú hluchonemú dcéru, vedia komunikovať aj bez slov. Niečo ale nevyjde tak, ako si to hlava rodiny predstavovala a štvorčlenná rodina je odkázaná kvôli pár prešľapom bojovať o svoje životy. No a aby tých problémov nebolo ešte náhodou málo, tak tichá rodinka očakáva aj ďalší prírastok, čo sa bez vydania ani hlásku zrejme nebude dať zvládnuť.

Pre filmárov musí byť nesmierne ťažké vyrozprávať divákovi film bez toho, aby postavy mohli čokoľvek povedať. Je priam až neuveriteľné, že dej a charaktery postáv sa dajú vykresliť aj takmer absolútnym tichom a geniálne zvládnutou skladbou hudby. Len treba vedieť ako a John Krasinski v tomto ukázal neskutočný talent. Jasné, vo filme sa aj rozprávalo, dokonca aj titulky bolo potrebné z času na čas prečítať, no tí, ktorí uprednostňujú skôr dabing, zvládnu aj Tiché miesto. Koniec-koncov pri tomto filme by im bol dabing nanič, keďže hlavné postavy medzi sebou komunikujú šepotom alebo posunkovou rečou.

Sledovať Tiché miesto bolo zážitkom. Existuje totiž len veľmi málo filmov, pri ktorých o pozadí zobrazovanej katastrofy nechceš vedieť viac a stačí ti, si to vykresliť vo svojej fantázii po svojom. V konečnom dôsledku ti tvorcovia ale priestor na pátranie po tom, čo sa na Zemi vlastne stalo, ani veľmi nedávajú. Už od samotného začiatku s tebou rozohrajú dokonalú hru na ticho a jediné, čo chceš v deväťdesiatich minútach deja, je aby to prežili.

Dej plynul svižným tempom, žiaden záber nebol absolútne zbytočný a herecké výkony boli priam fantastické a hodné nominácie na prestížne ocenenie. Chémia medzi hlavnými dospelými hrdinami (ktorí mimochodom aj v reálnom živote tvoria manželský pár) je citeľná a divák sa do ich životov veľmi ľahko dostane a prežíva hrôzy ticha s nimi.

Fotografia: MovieStills DB

Chápem, že nie je jednoduché nakrútiť kvalitný horor, obzvlášť vtedy, keď jediné s čím tvorcovia pracujú, je ticho. Hororová novinka však prekvapí aj v tomto ohľade a je dôkazom, že menej je niekedy viac. Ak ti na vystrašenie, stačí pomerne málo, odídeš z kinosály nadmieru spokojný, ba priam až očarený. Tie tony vzruchu navodené absolútnym tichom rušeným vypumpovaným hlukom za to stoja a prekvapia v každej jednej scéne.

Tichému miestu naozaj nie je čo vytknúť – ide o klenot súčasnej kinematografie a veľmi ľahko a hravo strčí do vrecka vyhajpovaného klauna Pennywisea z hororu To (It) z minulého roku. Áno, boli v ňom chyby, no tie sa tvorcom dajú a musia odpustiť, pretože film podobného rázu, s obdobným budovaním napätia, majstrovským obsadením a výbornou hudbou už zrejme veľmi dlho neuvidíme.

Fotografia: MovieStills DB

Medzičasom už stihli tvorcovia potvrdiť aj plány na pokračovanie. Potenciál v podobnom námete rozhodne je, no či sa za každú cenu oplatí vsádzať na opätovné naplnenie vreciek miliónmi dolárov, to si veľmi nemyslím. Snáď to ale až taký „priekak“ nebude a dočkáme sa solídneho pokračovania.

Čo sa týka jednotky, naozaj ide o najlepší horor, ak nie aj film roka, ktorý sa rozhodne oplatí vidieť viac v kine ako doma na menšej obrazovke. Samozrejme, bez jedla, pitia a v úplnom tichu, aby si si ho poriadne užil, a aby ťa ticho a hrôzy z hluku mohli naplno pohltiť.

Za seba kričím, že dávam Tichému miestu 10/10.

Pozri si viac

Na novom slovenskom horore Šepoty môžeš zarobiť aj ty. Pozri si prvý trailer Film TO 2 bude hrozivejší ako prvá časť. Pripravte si plienky, odkazuje režisér