Žáner krimi seriálov skvelo doplnila novinka Ostré predmety. K dokonalosti jej ale niečo chýba

HBO opäť prekvapilo divákov. Tentokrát surovou kriminálnou drámou Ostré predmety. Foto: HBO

Skvelo vystavaný, mrazivo pulzujúci a surový seriál z dielne HBO - Ostré predmety (Sharp Objects), zbiera jednu pochvalu za druhou. Zároveň je ale aj produktom, ktorý si vyslúžil aj zmiešané reakcie. Seriál, samozrejme, neobišiel ani našu redakciu a či naozaj stojí za to sa dozvieš v našej malej recenzii.

V dnešnej dobe aj napriek masívnej produkcii seriálov a televíznych minisérií nie je ťažké natrafiť na kvalitné projekty. Niektoré z nich však akosi vyčnievajú viac a niekedy to ani nie je o ich veľkých reklamných kampaniach. Ak sa totiž seriál skutočne vydarí, reklama prichádza sama. A niečo podobné sa stalo aj v prípade Ostrých predmetov – novej minisérii, ktorú na motívy rovnomenného románu od Gillian Flynn vyprodukovala stanica HBO.

K vlne hypu prispelo, samozrejme, aj hviezdne obsadenie. V hlavných úlohách vidíme charizmatickú Amy Adams a Patriciu Clarkson, na ktorých účinkovaní bola aj postavená reklamná kampaň, u nás nasadené v trošku miernejšom rozsahu. To, samozrejme, na škodu vôbec nebolo. Práve naopak – bola zárukou toho, že k televíznym obrazovkám si prisadnú aj bežní diváci a fanúšikovia hollywoodskych trhákov, ktorí za normálnych okolností produkty na pokračovanie ťažšieho rázu nevyhľadávajú.

Seriál Ostré predmety je kriminálnou drámou, ktorá rozoberá napäté rodinné vzťahy na pozadí riešenia brutálnych vrážd dvoch maloletých dievčat. Reportérka Camille Preakerová (Amy Adams) je vyslaná svojím šéfom do rodného malomesta, na ktoré postupne sadá prach, aby o desivých udalostiach napísala reportáž. Popritom ako sa snaží poskladať jednotlivé čriepky udalosti, ktorá traumatizovala celé mestečko Wind Gap, dostáva sa opäť do konfliktu aj so svojou chladnou matkou Adorou (Patricia Clarkson), ktorá v ambicióznej reportérke prebúdza rany jej dávnych duševných problémov.

Tvorcovia v seriálovej adaptácii rozohrali pomerne slušnú psychologickú hru v troch dejových líniách, ktoré síce rozprávajú svoje jednotlivé príbehy, zároveň sú zvláštnym spôsobom poprepájané. To je aspekt, ktorý možno nebude chutiť každému divákovi Ostrých predmetov, pre seriál samotný je ale veľmi dôležitý.

Prvú dejovú líniu tvorí samotný prípad brutálnej vraždy dvoch školáčiek, o ktorom má Camille písať. Druhou sú návraty do minulosti v snoch hlavnej predstaviteľky, ktoré sa zjavujú pod ťarchou náročnosti prípadu a okolností, ktoré ho sprevádzajú. Treťou sú vzťahy medzi hlavnou hrdinkou a jej matkou. To všetko do seba zapadá – pretože nebyť vraždy, nebolo by snov a divák by nemohol sledovať skvostnú psychologickú hru matky a dcéry, a odhaľovať tak temné a boľavé zážitky zo života sympatickej reportérky.

Amy Adams ako reportérka Camille Preakerová so seriálou sestrou Ammou, ktorú si zahrala Eliza Scalen. Fotografia: MovieStills DB

Oceniť treba v tomto prípade výbornú prácu strihačov, ktorí vďaka jednotlivým prestrihom záberov dokázali navodiť atmosféru surovosti, ktorej pachuť bolo cítiť počas celej doby sledovania a veľmi výrazne z nej ochutnal aj samotný divák. Verím, že mnoho z nich samých seba v seriáli aj našlo – hlavná postava svoje „neposúvanie sa“ v práci vpred zapíjala alkoholom, čo ju v konečnom dôsledku dohnalo polemizovať v snoch o vlastnom zlyhaní v minulosti i prítomnosti zároveň.

Ostré predmety sa nevyhnú porovnávaniu s ostatnými kriminálnymi seriálmi, ktoré televízny trh už stihol ponúknuť. Je v tom niečo z temnosti True Detective, niečo z chladu britského The Fall, inteligencie netflixového Mindhunter, dramatickosti Big Little Lies a v neposlednom rade aj majstrovstva kultovej série Twin Peaks. Aj napriek tomu je ale novinka z dielne HBO jedinečnou.

Je skvelé, že projekt dostal režisérsky na starosť Jean-Marc Vallée, ktorý svojho génia ukázal už v Big Little Lies či filmoch ako Klub poslednej nádeje či Café de Flore. Nehovoriac o fantastických hereckých výkonoch hereckých predstaviteľov od Amy Adams po postavy, ktoré svoje malomeštiacke charaktery stvárnili tak bravúrne, až som mal miestami pocit, že ide o nehercov vytiahnutých z trpkej reality malomestského zapadákova. Výborné!

Fotografia: HBO

Čo mi však miestami prekážalo, bola aj na osem epizód priveľká rozťahanosť deja. Chápem, že kriminálna zápletka celého seriálu bola len okrajovou tematikou, ťahákom sú tu pokrivené rodinné vzťahy a ťažký život v Bohom zabudnutom mestečku, celý čas som však čakal, že sa objaví tretie telo, prípadne, že tvorcovia viac rozohrajú starú známu hru na mačku (detektív/reportérka) a myš (neznámy vrah vybíjajúci si zlosť na (ne)vinných dievčatách). Vzhľadom na prílišné zameranie sa na vzťahy seriál miestami pôsobil divne a silene natiahnuto. A to je niečo, čo konzumný divák priveľmi nestrávi a radšej svoju pozornosť počas necelých 60 minút presunie na niečo iné. A to zas môže neskôr spôsobiť problémy pri chápaní celého deja, preto odporúčam Ostré predmety sledovať od začiatku do konca s najvyššou pozornosťou, pretože stratiť sa v komplikovanom rozprávaní je pomerne jednoduché a nastať môže v priebehu niekoľkých minút.

Novému hitu z dielne HBO však nemožno vytknúť takmer nič. Áno, niečo, čo ani týždeň po dopozeraní nedokážem riadne identifikovať, mi v ňom chýbalo. Po vizuálnej, technickej aj hudobnej (ten soundtrack bol bravúrny!) stránke ale ide o skvost, ktorý doslova vytŕča z davu. Keď k tomu navyše prirátam chémiu medzi hercami a casting samotný, nehovoriac o grandióznom finále, dostávam výsledok 8 ostrých predmetov (druhy si vyber sám) z 10. Už len dúfajme, že to HBO celé nepokazí a nepripraví aj druhú sériu – aj keď sa to po poslednej scéne doslova pýta. Osem dielov bolo naozaj dosť, ak nie aj príliš.

_________________________________

POZRI SI AJ NAŠE VIDEO: