Je seriál 13 Reasons Why najlepšou teenage drámou posledného desaťročia?

Rovnako, ako to spravila hlavná postava v seriáli, aj ja odpoveď na otázku v titulku prezradím už v úvode: áno, je a má potenciál byť ním aj v prípadnej druhej sérii.

Streamovacia služba Netflix útočí na všetok voľný čas svojich predplatiteľov skutočne bravúrne. Uvedomila si totiž, že za úspechom musí vždy stáť aj kvalita a práve tú sa snaží pretaviť nielen do zakúpených akvizícií, ale najmä do svojej pôvodnej tvorby. Kvalitným produktom je aj novinka určená predovšetkým mladšiemu divákovi 13 Reasons Why. S ňou sa Netflix rozhodol po komiksových hrdinoch, ženských väzniciach či drogových karteloch prebádať mysle teenagerov. A opäť mu to vyšlo na výbornú.

Netflix nevyrába typické seriály. Vďaka tomu, že k jeho obsahu sa dokáže dostať len ten, kto si zaň aj skutočne zaplatí, otvára to tvorcom píšucim scenáre množstvo dverí. Jednými z nich sú aj tie s neprístupnejšími scénami či príbehmi. Rovnako ako všetky ostatné seriály, ani v 13 Reasons Why si jednotlivé postavy servítku pred ústa nedávajú, v scénach je zobrazeného viac explicitného násilia a celková zápletka nie je príliš natiahnutá. To je markantný rozdiel medzi produkciou komerčných amerických televízií a tou od Netflixu.

Fotografia: MovieStills DB

Existuje mnoho dôvodov, prečo americký trh dodnes nedokázal vytvoriť kvalitný televízny seriál určený pre cieľovú skupinu teenagerov. Jasné, vyprodukované už boli desiatky, žiaden z nich však neukázal realitu amerických stredných škôl, na ktorých sa dej mládežníckych seriálov väčšinou odohráva. Beverly Hills 90210, O.C. California aj Gossip Girl síce kritici vychválili, no od skutočného života mladistvých mali na míle ďaleko. Zrejme aj preto sa streamovací gigant rozhodol vstúpiť do projektu opisujúceho bežný život mladistvých a zobrazil ho tak, aký v skutočnosti je – plný sexu, oplzlých slov, alkoholu či drog, násilia a nevyberaného slovníka.

13 Reasons Why teda nie je typickou stredoškolskou drámou opisujúcou sladký a bezstarostný život život detí zbohatlíkov. Aspoň nie pre Američanov, pretože Európa už (približne) skutočné strasti a slasti mládeže predstavila v britskom seriáli Skins či nórskom Skam. Na americkom trhu však ide o prvý takýto projekt a Netflix sa naozaj nemá za čo hanbiť, pretože ide o jeden z najlepších počinov v žánri určenom nižšej cieľovke. K dokonalosti mu ale niečo chýba.

Fotografia: MovieStills DB

Príbeh seriálu ťaží námet z úspešnej novely, ktorú ešte v roku 2007 vydal bestellerový autor Jay Asher. Na koľko je hraná verzia podobná s literárnou predlohou neviem, no tvorcovia dokázali podľa pozitívnych reakcií čitateľov do deju dostať všetko podstatné. A niečo malé aj pozmeniť, aby v prípade úspechu (ktorý sa dostavil po zverejnení všetkých epizód na Netflixe takmer okamžite) mohli s námetom pracovať aj v možnej druhej sérii. Ak si novinku ešte nevidel, nemusíš sa báť, dej je (v podstate) uzatvorený, no ak si nechceš pokaziť prekvapenie, recenziu ďalej kvôli spoilerom nečítaj.

Dej 13 Reasons Why sa začína smrťou hlavnej postavy Hannah Bakerovej, ktorá po viacerých fackách od života (i zlých spolužiakov) nachádza krajné rišenie všetkých problémov v samovražde. Predtým ale než sa rozhodne so svojím životom skoncovať v kúpeľni za pomoci ostrej žiletky, nahrá na magnetofónové pásky 13 dôvodov, prečo sa rozhodla zabiť. Každá strana siedmich kaziet je adresovaná niektorému zo spolužiakov, ktorí ju k samovražde dohnali a ako jeden z posledných ich na verande svojho domova nájde aj kamarát Clay. Od tohto momentu sme svedkami toho, ako to na stredných školách vlastne funguje.

Alkohol, sex, závislosti, šikana – toto sú typické problémy stredoškolákov nielen amerických, ale pravdu povediac aj tých slovenských. Súhlasím, že na našich stredných školách to nefunguje tak, ako to vidíme v americkej produkcii, no určitú zhodu v tom uvidí zrejme každý teenager. Je to veľkým plusom, pretože zväčša sa v obdobných žánrovkách riešia len nablýskané telá, dokonalé postavy blonďavých roztlieskavačiek, peniaze otecka podnikateľa a to, prečo je Jimmy so Suzie a nie s Mary (tie mená som si vymyslel). Nie, 13 Reasons Why sa aspoň snaží pôsobiť realisticky a ide mu to veľmi dobre.

Hlavnou hrdinkou seriálu je mŕtve dievča Hannah Baker. Fotografia: MovieStills DB

Dôležitým prvkom každého seriálu je hudba. Tá ma za úlohu podčiarknuť stupeň „coolovosti“ príbehu a akýmsi spôsobom donútiť diváka zžiť sa s ním. Vyberavých hudobných fanúšikov takáto dramaturgia poteší, pretože tvorcovia ju do scén vyberali veľmi poctivo – namiesto komercie diváka kŕmia kvalitnou (u nás) alternatívnou hudbou. Pri 13 Reasons bol výber hudby dôležitý obzvlášť, pretože zdôrazňuje jeho potemnejšiu atmosféru. Americká mládež, ktorá je zvyknutá skôr na komerčnejšie hudobné sféry, tak (ne)musí pretrpieť neopočúvanú hudbu, ktorá hudobných fajnšmekrov viac ako poteší.

Čo však možno väčšinu divákov počas celého sledovania novej Netflixovky najviac štvalo, bolo možno až prehnane dramatické správanie hlavnej hereckej predstaviteľky. Seriál síce predostiera divákom ťažšiu tematiku znásilňovania a potrebu komunikácie o problémoch teenagerov s ich rodičmi, no niektoré z "trinástich dôvodov prečo", určite neboli dôvodom na samovraždu. Vytknúť tiež musím občasnú predvídateľnosť deja, ktorej sa tvorcovia mohli vyhnúť kreatívnejšou formou rozprávania príbehu.

Veľkým plusom 13 Reasons Why je, že sa nesnaží priveľmi tlačiť na pílu – hlavné postavy hrajú teenageri a vôbec prvýkrát som nemal pocit, že sa pozerám na hercov tridsiatnikov, ktorí sa musia tváriť, že hrajú násťročných a vôbec im to nejde. Chválim tiež snahu poukázať na vyššie spomínané problémy teenagerov, ktorých si v dnešnej dobe ich rodičia kvôli nedostatku času nevšímajú a tak sa čoraz viac mladých uchyľuje ku ich krajným riešeniam. Je to ale veľmi dobrá mediálna osveta, pretože Netflix spolu s premiérou seriálu spustil aj špeciálne podporné weby a telefónne linky, na ktorých zúfalí teenageri môžu vyhľadať odbornú pomoc.

Hereckí predstavitelia boli vyberaní poctivo. Fotografia: MovieStills DB

13 Reasons Why bol seriálom odsúdeným na úspech už od počiatku svojej produkcie vďaka dvom faktorom. Tým prvým je jeho vysielací domov – zatiaľ sa totiž nestalo, aby produkt, ktorý Netflix vytvoril, nedostal pozitívne divácke hodnotenia. Druhým dôvodom hrajúcim v prospech novinky je fakt, že Netflix pri jej propagácii ťažil zo slávnej speváckej hviezdy Seleny Gomez, ktorá za projektom stála ako jedna z jeho výkonných producentiek. Koniec koncov však za úspechom stojí slušný námet vychádzajúci z veľmi úspešnej knižnej predlohy, sympatické postavy, to že na finále netreba čakať celý školský rok a to, že napriek uzatvorenému deju si tvorcovia nechali trošku pootvorené dvierka, aby nám mohli o rok priniesť aj druhú sériu. Nahrávky na ďalších magnetofónových páskach však už budú otrepaným námetom a názov seriálu už so svojou podstatou korešpondovať nebudú, takže aj keď tvorcovia budú mať ešte čo porozprávať, zrejme budú musieť niektoré veci mierne upraviť.

Za toto všetko, neopozerané herecké tváre, dokonale zahranú chémiu medzi jednotlivými postavami a schopnosti seriálu opäť ma vrátiť do mojich mladých liet (veľa z tých, čo som už videl sa to nepodarilo) udeľujem 13 Reasons Why 7,5 nahratých magnetofónových kaziet z 10. Ak ešte stále váhaš nad maratónom, určite mu tých 13 hodín obetuj, pretože ide o najlepšie natočenú teenagerskú drámu na pokračovanie za posledných desať rokov v americkom prostredí.

Téma

13 Reasons Why selena gomez seriál Netflix novinka recenzia