Nové Jumanji vyšlo, naplno si ho ale užijú len verní fanúšikovia pôvodného filmu

Jumanji: Vitajte v džungli. Alebo v pekle?
Jumanji: Vitajte v džungli. Alebo v pekle? Foto: MovieStills DB

Myslím, že viacerí sa zhodneme na tom, že chce veľa sebazaprenia povedať si „Dokážem nakrútiť novodobú verziu starej klasiky tak, aby nikoho neurazila, bola svieža a získala si priazeň ďalších generácií.“ Obzvlášť vtedy, keď svoj film obsadíte nesympatickým ústredným kvartetom hercov a pracujete s príbehom, ktorý si kedysi dokázal získať milióny fanúšikov a zasadíte ho do modernej doby. Prekvapivo to však aj napriek všetkým prvotným pochybnostiam pomerne vyšlo.

Nie je to film pre každého. Keď som prvýkrát v kine videl trailer na pokračovanie dobrodružného filmu Jumanji, vopred som ho odpísal. Zo stolovej hry sa stala počítačová, hlavní hrdinovia zmenili svoj charakter a prišlo mi to, že celé to bude ťažiť len zo slávneho predchodcu z 90. rokov. Áno, Jumanji: Vitajte v džungli zachraňuje najmä to, že je (ne)priamym pokračovaním známeho hitu s Robinom Williamsom v hlavnej úlohe, svojsky sa však snaží adaptovať v modernom prostredí a aj keď filmári pred sebou mali neľahkú úlohu, moje očakávania sa im podarilo zmariť. Nové Jumanji je totiž príjemnou oddychovkou, ktorú zvládne dopozerať aj ten, kto nemá potuchy, čo je Jumanji vlastne zač.

Fotografia: MovieStills DB

Aj pár hodín po zhliadnutí filmu premýšľam, či bolo nutné natoľko prispôsobiť dej nového dielu súčasnej generácií. Zatiaľ čo v pôvodnom filme štvorica hráčom exotickej drevenej hry Jumanji musí hádzať kockou a nástrahy džungle sa objavujú v reálnom svete, v pokračovaní sa stolová hra mení na počítačovú a všetko je to akosi moderné.

V krátkosti, aby boli všetci v obraze, v novom Jumanji štvorica študentov nájde starú hernú konzolu, ktorá po odštartovaní všetkých vcucne do šialeného sveta. S prekvapením zisťujú, že na seba vzali podobu avatarov z hry, ktoré si zvolili ešte v bezpečí svojho (reálneho) sveta. Z nevýrazného nerda Spencera sa tak v krátkosti stáva svalnatý dobrodruh, ktorý sa nebojí nikoho a ničoho, svalovec Fridge sa zas zmení na drobného génia, z krásnej pipky a blondínky Bettany je chlap s pupkom a z nemotornej Marthy bojovníčka, ktorá ovláda azda všetky bojové umenia sveta. Ako to už, samozrejme, chodí, Jumanji nemožno len hrať, ale treba ho hlavne vyhrať, no a na to, aby sa štvorici hlavných hrdinov niečo také podarilo a nezostali v konzole uväznení naveky, musia zmeniť svoj pohľad na svet. A aby to malo aj nejaké morálne ponaučenie, musia zmeniť pohľad samých na seba.

Námet teda filmárom poskytol šancu priniesť na plátna kín svieži príbeh, na ktorý publikum príde už len z nostalgie. Tak to zrejme v konečnom dôsledku aj bude, no je naozaj veľmi otázne, ktorá skupina divákov Jumanji skutočne aj ocení. Budú to tí, ktorí videli pôvodnú verziu filmu s Robinom Williamsom, tí, ktorí nepotrebujú prehnane prepracovanú zápletku a chodia si do kina oddýchnuť a je im jedno, aký zážitok im dielo ponúkne alebo to budú tí, ktorí nikdy o Jumanji nepočuli a dostanú sa na film úplnou náhodou, pretože nové Star Wars už boli plne vypredané?

Ako som už spomínal, výsledok vskutku prekvapil. Nejde síce o veľavravné dielo, ktoré si budem pravidelne púšťať (narozdiel od jednotky, ktorú si zrejme medzi sviatkami zaobstarám), Jumanji: Vitajte v džungli však ani nijak neurazí a poskytuje priestor najmä na oddýchnutie.

Žiaľ, aj keď sa tvorcovia rozhodli pôvodný námet trošku oživiť a prepracovať, porovnávaniu s jednotkou sa nevyhnú. Ide však o pravidlo pokračovaní, ktoré síce majú tendenciu byť lepšie než predchodcovia, nie vždy to ale vychádza. Čo majú teda jednotka s dvojkou spoločné?

Fotografia: MovieStills DB

V prvom rade je to názov, ktorý slúži ako lákadlo nostalgie chtivých fanúšikov do kina. V druhom rade je to (aj keď pozmenený) námet a nakoniec len zopár krátkych momentov v podobe malých spomienok na postavy z jednotky. Inak ide o svieže dielko, ktorému ale musím vytknúť aj zopár nedostatkov.

Keďže žánrovo ide o dobrodružný rodinný film s množstvom akčných scén, je jasné, že od toho veľa čakať nemožno. Komerčný film podobného rázu totiž musí mať v scenári zakomponované ľahko dekódovateľné „posolstvá“. Skutočne však bolo nutné spraviť z postáv tie najpredvídateľnejšie bytosti filmového priemyslu? Chcený „wow-efekt“ prekvapenia sa tak nekoná, pretože divák (a verím, že aj ten najjednoduchší) vie presne, čo ho čaká v nasledujúcich scénach.

Ďalším problémom Jumanji je prílišná absurdnosť niektorých konaní. Chápem, že ide o vcucnutie do počítačovej hry, v ktorej je možné naozaj všetko, no robiť z postáv silou mocou nadprirodzené bytosti by prišlo zbytočné aj tomu najprostejšiemu divákovi. Samozrejme, čo možno čakať od filmu, v ktorom hrá nad človek Dwayne „The Rock“ Johnson? K jeho postavám už ale superschopnosti patria a je úplne jedno, či ide o dobrodružnú komédiu alebo drámu.

Fotografia: MovieStills DB

Čo možno niektorých divákov po skončení filmu zamrzí, je, že doriešenia viacerých načrtnutých súvislostí sa nedočkjú a tvorcovia akoby ich ani nechceli vysvetliť a priamo v deji na všetko prvoplánovo zabúdajú. Nevieme tak, ako je možné sa zo stolovej hry stala hra počítačová, nevieme, prečo nikto nepátral po tom, kto je Alan Parish a vlastne ani nevieme či si niekto vo svete Jumanji ešte na svojho návštevníka spomína.

Nie je to ale len o protikladoch. Nové Jumanji sa pozerá naozaj dobre a aj napriek tomu, že mne ako divákovi tvorcovia výberom hercov priveľmi neulahodili, chémia medzi nimi fungovala pomerne dobre. Okrem akčných scén plných celkom schopných efektov, sme sa dočkali aj nálože vtipných momentov, ktoré na moje prekvapenia zaberali. A vtípky o penisoch v odobných filmoch, zdá sa, fungujú stále.

Jumanji nie je zlý film, nie však ani skvostným filmom. Neurazí, no ani nenadchne. Za mňa dávam celkovo 6,5 bodov z 10, pretože niektoré veci sa s legendou medzi takýmito žánrovkami nerobia. Och, a ešte jedna vec – rozhodne to nie je film pre deti. Pre tie väčšie áno, ale tie menšie sa viac oplatí vziať na niečo kreslené.