Film, ktorý musíš vidieť: Krimi dráma Pátranie je najoriginálnejším počinom tohto roka

27

Geniálne, nesmierne prekvapivé a maximálne vizuálne úžasné. To je len veľmi malý zlomok z prívlastkov, ktoré si nový thriller s prvkami rodinnej drámy Pátranie (Searching) vyslúžil od zahraničných recenzentov a divákov. My sme si jeden z najočakávanejších filmov jesene pozreli tiež a naše dojmy sú rovnaké.

Chce to veľa dávky kreatívneho myslenia, pokiaľ chcete divákovi priniesť niečo, čo na striebornom plátne zatiaľ nevedel. Tvorcovská dvojica Aneesh Chaganty a Sev Ohanian to dokázala priam dokonale. Filmom Pátranie v Hollywoode v podstate debutovali a podarilo okamžite sa im získať si srdcia (a oči) nielen divákov, ale aj kritikov.

Ešte pred samotným uvedením kriminálnej drámy do kín sa o nej hovorilo ako o inovatívnom projekte. Film, ktorý dokáže rozprávať príbeh strateného dievčaťa, po ktorom pátra nielen vystrašený otec, ale celé mesto, len za pomoci záberov vytvorených modernými komunikačnými prostriedkami, bol sledovaným kúskom. Niektorí ho dokonca predčasne pasovali za prepadák, no môžeme potvrdiť, že sa stal presný opak.

V centre pozornosti stojí David, ktorého jediná dcéra Margot za záhadných okolností zmizne. Samozrejme, obráti sa – ako správny americký rodič – na polícia, ktorá však ani po 37 hodinách pátrania v prípade nijak nepokročila. Začína tak – ako správny americký rodič – vyšetrovania na vlastnú päsť. Pomocou modernej technológie, sociálnych sietí, počítačov a smartfónov tak nešťastný otec zisťuje, že svoju malú dcérku v pubertálnom veku vlastne nepoznal.

Netreba sa ale báť, zápletka síce totiž vyzerá fádne a obohrane, vďaka spôsobu, akým nám filmári príbeh servírujú, budeš každú sekundu filmu hltať s radosťou.

V Pátraní je však svojím spôsobom príbeh až na druhom mieste, pretože najdôležitejšou stránkou filmu je jeho prevedenie. Ani na moment nebudeš vytrhnutý z kontextu stalkovania cudzieho života na internete. Každý záber dáva zmysel a je jedno, či rozpráva časť deja odohrávajúcu sa pomocou videa na YouTube, hovoru cez Facetime či nastražených a bezpečnostných kamier.

Film zaujme diváka už od prvej sekundy nostalgickou spomienkou na notoricky známu a legendárnu pracovnú plochu operačného systému Windows XP. Postupne sa na obrazovke (plátne) objavujú fotografie mladej rodinky. Sledujeme však nielen tie, ale aj všetky úkony, ktoré od tejto éry vďaka výdobytkom doby môžeme robiť.

Pomocou kopírovania multimediálnych súborov do compu, pridávania udalostí do smartfónov, odosielania textových správ a všetkých možností komunikácie či vyhľadávania informácií, nám tvorcovia servírujú prakticky jednoduchý dej na zložitom spôsobe jeho rozprávania. Zložitom, no pochopiteľnom zároveň.

John Cho vo filme Pátranie. Fotografia: MovieStillsDB, ItaFilm

K tomu, samozrejme, aj skvelé výstupy hlavných hrdinov, pre ktorých nemohla byť samotná výroba filmu ľahká ako pri iných projektoch. Vo väčšine scénach totiž hrali sami so sebou a výsledné rozhovory dali strihači dohromady až neskôr. Na ich výrazoch to ale vôbec nie je vidieť a voľba na neopozerané tváre sa naozaj vyplatila. Dúfam, že po tomto skvoste budeme Johna Cho a aj Debru Messing (mimochodom hviezdu legendárneho sitkomu Will & Grace) vídať na striebornom plátne častejšie.

Pátranie je naozaj pozoruhodným filmom, ktorý však nenadchne len svojím prevedením. Na jednej strane totiž ukazuje silu modernej doby a techniky, ktorú na „prežitie“ v súčasnosti človek potrebuje. Na tej druhej je ale aj varovaním, k akým osobným informáciám sa dokážeme dostať pomocou zadania jednoduchého hesla do vyhľadávača. Tieto dva aspekty sú zároveň aj veľmi dôležité, pretože Pátranie by mohlo byť pokojne tým druhom filmu, ktorý by mal byť povinnou jazdou aj na školách vrámci etickej výchovy či informatiky. Popri tom sa ale pýta aj otázka, či je na tom ľudstvo naozaj tak zle, že potrebuje film, aby si uvedomilo, že nie všetko, čo je na internete, musí nutne byť aj pravdivé?

Film Pátranie (Searching) je pozoruhodným projektom, o ktorom sa bude ešte dlho rozprávať. Fotografia: MovieStillsDB, ItaFilm

Filmu Pátranie naozaj niet čo vytknúť. Rovnako, ako sa o ňom v superlatívoch hovorí v zahraničí, ho chvália aj našinci (stačí sa pozrieť na Česko-slovenskú filmovú databázu, kde fantastické ohlasy) a ja nie som výnimkou. Už dlho ma totiž v napätí po celú dobu svojho trvanie nedokázal dostať film, ktorý má navyše naozaj jednoduchú zápletku.

Vizuálnu dokonalosť, scenáristickú celistvosť a uveriteľné herecké výkony urobili z Pátrania ten žáner filmu, ktorý z trónu zosadil snímky spoliehajúce na navodenie reálnosti tým, že divákovi predostrú „akože nájdené reálne zábery niekoho, kto sa stratil v lese“ (a to som doteraz naivne veril, že takýto skvost sa už vo filmovom priemysle nepodarí nikomu, no Pátranie má celkom prekvapivo vyviedlo z omylu). Nenápadnej novinke, na ktorú nápadito mnoho návštevníkov kina natrafilo na sociálnych sieťach (Náhoda? Nemyslím si!) možno vytknúť len typicky presladený americký záver, ktorý ale až príliš náročný divák veľmi ľahko (a verím, že rád) strávi vďaka perfektnému zvyšku filmu.

Nedá mi inak, len dať filmu Pátranie 8,5 páčikov z 10, lebo ten záver ma naozaj naštval a dúfam, že týmto dvom, čo za ním stoja, dovolia tvorcovia seriálu Black Mirror napísať podobný príbeh aj pre tento antologický seriál. Naozaj by sa tam fantasticky hodil.

________________________________________

POZRI SI AJ NAŠE VIDEO:

Téma