Ostrým nožom je potrebným filmom, ktorý nám pomôže uvedomiť si, ako zle na tom naša krajina je

356

Slovenský film zažíva jedno z najlepších období od začiatku 21. storočia. Za posledné roky sme totiž mohli v našich kinách vidieť hneď niekoľko vydarených domácich filmov. Novinka Ostrým nožom, aj keď všetkým bez ostychu ukazuje krajinu padajúcu ku dnu, je ďalším prírastkom, na ktorý môžeme byť právom hrdí.

Je až zvláštne, že filmoví či televízni režiséri pôsobiaci na Slovensku desaťročia nedokážu za celú svoju kariéru vyrobiť produkt, ktorý má naozaj dobré hodnotenia. Režisérovi Teodorovi Kuhnovi na to, aby skúsenejších filmových tvorcov hravo predbehol, stačil jeden film. Samozrejme, v mnohom ale treba brať do úvahy aj fakt, akú myšlienku sa rozhodol vo svojom celovečernom debute spracovať. A už z prvotných anotácií distribučnej spoločnosti je jasné, že to rozhodne ľahké nemal.

Kuhn okrem réžie stál aj spolu s Jakubom Medveckým za scenárom k novému filmu Ostrým nožom. Ako hlavný motív im poslúžil príbeh vraždy Daniela Tupého, ktorá ani po rokoch nie je riadne vyšetrená. Vzhľadom na to, že aj táto tragická udalosť vo viacerých ohľadoch pripomína súčasnú situáciu na Slovensku, dostávame v podobe filmu presný náhľad k tomu, ako to u nás doma funguje. Alebo lepšie povedané nefunguje.

Ľudovítovi zavraždili holohlaví neonacisti jediného syna a kvôli nefunkčnému súdnemu systému boli páchatelia prepustení na slobodu. Ľudo sa – aj kvôli výčitkám vlastného svedomia – snaží dosiahnuť ich opätovné zadržanie. Bojuje pritom s apatickou políciou, oportunistickou sudkyňou, ale aj s faktom, že svojho syna dostatočne nepoznal a nebol mu oporou. Čím viac samého seba viní za synovu smrť, tým hlbšia priepasť sa vytvára medzi vzťahom s jeho manželkou Zuzanou a dcérou Jankou. Keď sa dozvie, že za Dávidovou smrťou nestál náhodný útok extrémistov, ale organizovaná zločinecká skupina, uvedomuje si, že stojí proti nepriateľovi, ktorého sa nedá len tak poraziť. Pokúsi sa teda zachrániť aspoň to, čo mu ešte zostalo – vlastnú rodinu.

Od vraždy Daniela Tupého uplynulo už viac ako 13 rokov. Za tento ohavný čin dodnes nie je nikto odsúdený. Pri sledovaní filmu je preto namieste, ak divák začne pochybovať o tom, či spravodlivosť na Slovensku vôbec nejaké miesto ešte má. Tragédia Daniela je totiž len zlomkom z udalostí, kedy zlo zvíťazilo nad dobrom. Keď sa totiž pozrieme na súčasné udalosti v krajine, pochybnosti sa predsa len vynárajú. Je preto dôležité, že snímka Ostrým nožom vznikla. Môže totiž otvoriť oči tým, ktorí sa bijú do pŕs, že na Slovensku funguje všetko tak ako má.

V hlavných úlohách nového slovenského filmu sa blysol Roman Luknár a Ela Lehotská. Fotografia: Continental Film

Samotnej snímke nemožno vytknúť takmer nič. Pre náročnejšieho diváka môže mať trošku slabší rozbeh, pomalší ráz kvôli ťahavosti niektorých scén, ale ani nie hodina a pol ubehne pomerne rýchlo. Ťažkých pocitov sa však po skončení premietania divák zbaví len veľmi ťažko.

Býva zvykom, že slovenskí filmoví tvorcovia sa vo svojich snímkach často snažia čo najdetailnejšie zobraziť vzťahy medzi jednotlivými postavami. V Kuhnovom debute tak dostávame pred oči udalosti, ktoré vzťahy medzi nimi doslova lámu. To všetko na pozadí dialógov, ktoré sú občas možno nelogické a slovenskému divákovi do úst hlavných postáv pasovať nebudú. Sú to však práve herci, ktorí sa s nimi pasujú naozaj bravúrne a robia z filmu (aj spolu s hlavným motívom deja) jeden z najlepších slovenských filmov dekády.

Záverečná scéna filmu nenechá chladným žiadneho diváka. Fotografia: Continental Film

Výkony hlavných hrdinov prekvapili – niektoré viac, niektoré menej. Myslím si, že mnohí si všimnú skúsenostný rozdiel medzi výkonom Romana Luknára (Ľudo) a Elou Lehotskou (Zuzana). Zatiaľ čo jednému smútok zo straty syna a strach, že spravodlivosti a potrestania zodpovedných za vraždu sa nedočká, sa dá uveriť, Ela Lehotská v tomto prípade veľmi zaostáva. O to viac však prekvapia výkony ostatných (väčších či menších) postáv zobrazených vo filme.

Tie stvárnili slovenské esá ako Jana Oľhová, ktorá snáď ešte žiadnu zo svojich postáv nezahrala zle a uveriť jej je možné každý výraz a každú emóciu, ktorú pri stvárňovaní zo seba vydáva. Prekvapil aj Marián Mitaš či mladá herecká hviezda Dávid Hartl, ktorý v slovenskom filme ešte hádam nestvárnil postavu, ktorá by prežila.

Sklamaním najmä pre hip-hopových fanúšikov zrejme bude účinkovanie slovenských hviezd tejto scény - Moma či Molocha. Tvorcovia sa ich prítomnosťou vo filme v úlohách neonacistov zrejme snažili nalákať do kina mladšie publikum, priestoru vo finálnom strihu filmu ale napokon veľa nedostali. Koniec-koncov je to ale dobre, pretože táto skupinka bude po zhliadnutí filmu naháňať mnohým strach ešte dlho.

Hviezdy slovenskej rapovej scény veľa priestoru vo filme nedostali. Fotografia: Continental Film
Jana Oľhová vo filme Ostrým nožom. Fotografia: Continental Film

Aj keď je snímka voľne inšpirovaná prípadom Daniela Tupého, nie je tak úplne o ňom. Tvorcovia do príbehu na zdramatizovanie celého prípadu niečo pridali a naopak z neho aj zopár vecí úplne vyhodili. Ten, kto teda tento prípad pred trinástimi rokmi dôkladne sledoval alebo si pred návštevou kina detaily naštudoval, bude preto možno prekvapený, že niečo je inak. Tvorcom ale napokon ani nešlo o úplnú rekonštrukciu nevyriešeného prípadu. Jeho najväčším plusom je akési šírenie osvety o tom, že na Slovensku bývajú najviac chránení gauneri ako dobrí a slušní ľudia.

Ostrým nožom je smutným, no výborným a mimoriadne potrebným filmom. Má svoje slabšie momenty, ale v porovnaní so žánrovo podobnými filmami (ako bol napríklad Únos režisérsky Mariany Čengel Solčanskej) v divákovi vyvolá omnoho viac pocitov. Po technickej stránke ide - aj napriek na niektorých miestach chybovému strihu - o prepracované dielo, za ktoré by sme sa nemuseli hanbiť v celosvetovom merítku.

Je skvelé vidieť, že slovenský film sa postupne preberá naspäť k životu. Ak by aj mali byť témou slovenského filmu už len takéto ťažké námety, pokiaľ dokážeme nakrútiť tak dobré filmy ako je tento, tak nech. Za skvelo rozpracovaný príbeh s trpkou príchuťou, výborne zvládnuté herecké výkony, nádhernú kameru, vydarenú hudobnú dramaturgiu a najmä odkaz, ktorý film divákom odovzdáva, dávam slovenskej novinke 9 bodov z 10.

______________________________________

POZRI SI AJ NAŠE VIDEO:

Pozri si viac