Zimomriavky neprišli, thriller Snehuliak zvládnu aj ľudia, ktorí napätie nevyhľadávajú

Katarína Korytárová

REDAKTOR | Urban Lifestyle
Ako sa podarila filmová verzia úspešného knižného thrilleru Joa Nesbøa? Foto: MovieStills DB

Púšťať sa do filmových adaptácii svetových bestsellerov je väčšinou ťažkou úlohou a pre režisérov predstavuje takýto projekt veľkú výzvu i riziko. Predsa len, vždy sa nájde majorita fanúšikov, ktorí budú tvrdiť staré známe "kniha bola lepšia", čím už hneď uvrhnú na film tieň. Samozrejme, do dvojhodinového filmu sa nedá napchať všetko z niekoľkostostranovej knihy, niekedy sa však i tak podarí vytrieskať z toho schopný svojbytný film (viď TO). Ako sa to podarilo režisérovi thrilleru Snehuliak, Tomasovi Alfredsonovi?

Spisovateľ severských detektívok, Jo Nesbø, patrí k nórskym národným pokladom. Ako uviedol na premiére filmu prekladateľ jeho kníh, Jozef Zelizňák, v Nórsku patrí medzi top 10 najbohatších ľudí. Len v jeho rodnej krajine predá z knihy 600-tisíc výtlačkov. Keď si porovnáme, že Nórov je približne rovnaký počet ako Slovákov, a že u nás sa z najväčšieho bestselleru predá približne 30- až 40-tisíc kusov, je to poriadne veľké číslo a jeho popularitu v krajine si vieme na základe tohto údaju približne predstaviť.

Aj preto tak Nóri lipli na tom, aby americká produkcia natáčala film podľa jeho najslávnejšej knihy Snehuliak práve v ich krajine. Pôvodne totiž chceli Američania natáčať túto filmovú adaptáciu vo švédskom Štokholme, no Nóri im poskytli toľko úľav a výhod, že si nakoniec svoj zámer rozmysleli, a tak sa vo filme pozeráme na skutočné nórske lokality vrátane hlavného mesta Oslo či šarmantného Bergenu. Nóri tak vkladali do filmu veľké nádeje a očakávania boli enormné. Tie sa ešte zväčšili po zhliadnutí prvého oficiálneho traileru, ktorý bol veľmi vydarený a na jeho základe bolo namieste očakávať poriadne mrazivý a napínavý thriller. Bohužiaľ, aj tu sa potvrdilo, že vynikajúci trailer a skutočný výsledok sú dve rozdielne veci.

Pre severanov bolo určite dobrou správou, že napriek americkej produkcii štúdia Universal sa chopil režisérskej stoličky Švéd Tomas Alfredson, ktorý má z mysterióznymi thrillermi skúsenosti. Snehuliaka natočil po sedemročnej pauze, po jeho poslednom filme Jeden musí z kola von. Po zhliadnutí filmu sa však už tento počiatočný optimizmus vytratil . Alfredson z knižnej predlohy nedokázal totiž preniesť na plátno to, pre čo sa stala svetovým bestsellerom. Nervydrásajúca atmosféra či napätie takmer počas dvojhodinovej stopáže nejako neprichádzajú, čo je pre severskú kriminálku nie je príliš dobrá vizitka. A keď sa divák pristihne, že dokonca počas filmu zíva viac, než by bolo vhodné, asi niečo nie je v poriadku.

V úlohe detektíva Harryho Holea sa predstavil Michael Fassbender. Fotografia: MovieStills DB

Dej sa vlečie a neposúvajú ho vopred ani postavy, sú plocho vykreslené a ani nie príliš sympatické. Michael Fassbender v úlohe, podľa knihy brilantného detektíva Harryho Holea, brilantne príliš nepôsobí, a aj keď Fassbender svoju úlohu nezahral zle, Harryho stvárnil tak, že pôsobil skôr nezaujatým dojmom a že sa okolo prípadu len tak motá. Val Kilmer v úlohe detektíva Rafta tiež skôr vzbudzuje pobavenie, než rešpekt. Zo svojej úlohy najviac vyťažila Rebecca Ferguson ako vyšetrovateľka Katherine a nesklamal ako vždy skvelý J.K. Simmons. K obetiam a rodinám si divák príliš puto vybudovať nestihne, a tak je mu aj v podstate jedno, prečo boli zavraždené a či sa dočkáme katarzie v podobe dolapenia vraha. Apropo, aj motív vraha je vo filme vykreslený skôr plocho a nedôveryhodne, rozuzlenie príde narýchlo a divák má pocit, že vzhľadom na stopáž filmu bolo mierne odbité.

Dravú vyšetrovateľku Katherine si zahrala Rebecca Ferguson. Fotografia: MovieStills DB

Čo však režisér Alfredson dokázal na plátno preniesť, je severská atmosféra, o ktorú divák neostal ukrátený. Potešia krásne zábery na ľadovú nórsku krajinu, nehostinnú prírodu i rozprávkové exteriéry Osla či Bergenu, kde by si každý divák želal stráviť minimálne jedny Vianoce. Práve tieto zábery na autentické lokality film dosť zachraňovali a aj vďaka nim sa dali dve hodiny zvládnuť až do konca. Snehuliak teda príliš spotených dlaní a zrýchleného tepu divákovi neprinesie. Aj keď je film označovaný za mrazivý thriller, príliš veľa napätia a zimomriavok čakať netreba. Zvládnu ho tak pozerať i diváci, ktorí bežne tento žáner príliš nevyhľadávajú či nezvládajú, a môže sa páčiť i tým, ktorí od filmu nič neočakávajú, keďže práve príliš vysoké očakávania film "pochovali".

Hodnotenie: 6 snehuliakov z 10