Otrasné video z experimentovania na psoch. Bígle zomierajú kruto a mučivo

Martina Beňová

REDAKTOR | Big Stories
Zdieľaj
Tweetuj
Psy trpia mučivo a dlho, len aby otestovali kozmetiku pre ľudí. Foto: istock

NÁZOR| Téma testovania na zvieratách je celosvetovo známa a hovorí sa o nej už roky. Aj keď bojujeme proti takýmto praktikám, stále sú kozmetické laboratóriá plné zvierat, ktoré trpia pre naše rozmary.

Čo keby si si masku s cigaretovým dymom či s vysokou dávkou parfumovaného spreja nasadil na svoju tvár ty a testoval, či po tom zomrieš za hodinu, dve, týždeň alebo rok? Bolo by ti to príjemné? Predpokladám, že nie. Rovnako tak to je nepríjemné aj zvieratám, na ktorých sa aj v 21. storočí testuje asi všetko, čo používame. V rámci takýchto testovaní, ktoré súvisia s čuchom, sa najviac testuje na bígloch. Tie majú totiž tak dokonalý čuch, že ich to, žiaľ, predurčuje na testy v laboratóriách. Trpia, kvília, plačú, no nikto im nepomáha. Počas testov zomiera polovica psov. Tie, ktoré prežijú, musia podstúpiť ďalšie a ďalšie, až dokým sa nepoberú do psieho neba tiež. Zomierajú v bolestiach, dlho a útrapne, žijú v mikro klietkach priviazané, často krvácajú a mučivo čakajú na svoj posledný výdych. Keď zomrú, odpoja ich od testovacích zariadení a vyhodia do smetí ako obyčajný odpad. Ak nemáš vizuálnu predstavivosť a ani predošlý popis ti nestačí, pozri si nasledujúce video a snáď pochopíš. Ak nie, asi sa niekde stala chyba.

V rámci Európskej Únie je testovanie kozmetiky na zvieratách od roku 2013 zakázané. Rovnako tak sa nemôže predávať ani takáto kozmetika, pokiaľ bola teda vyrobená po dátume, od ktorého je zákaz v platnosti. Chvalabohu! Smutné však je, že cigarety, lieky, čistiace či iné látky sa takto kruto testovať môžu aj naďalej. A ešte smutnejší je fakt, že aj keď sa napríklad kozmetická firma oháňa informáciou, že na zvieratách v Európe netestuje, pokiaľ chce svoje produkty predávať v Číne, testovať ich musí! Takže vlastne netestuje konkrétna firma, ale zaplatí si čínske laboratóriá, kde produkty testujú. V žiadnom prípade teda nie sú plne netestované. Keď to spoločnosť tvrdí, je pokrytecká. Tu vzniká tak trochu paradoxný nepomer medzi európskym zákonom a produktami testovanými pre potreby čínskeho trhu. Únia však po súde uznala, že ak je testovanie len pre čínsky trh a netýka sa produktov na tom európskom, je to v poriadku. Mne to príde skutočne zvláštne, pretože ak je už napríklad krém na zvieratách testovaný, tak mi je jedno, či to bolo pre Čínu, USA alebo Európu, skrátka kvôli tomu to zviera trpelo.

U rodičov doma máme bíglicu. Milujem ju najviac na svete. Cítim k nej to isté, čo možno ty k svojej zvieracej láske, a je jedno, či hovoríme o čivave či vlčiakovi. A je jedno, že je to pes, pretože takúto lásku môžeš cítiť aj k mačke, morčaťu či myške. Vzťah človeka a zvieraťa je nenahraditeľný, pokiaľ si k nemu vybuduješ skutočný cit.

Práve preto ma rozčuľuje, že aj teraz, v pokrokovom a otvorenom svete, sa stále dejú takéto veci. Stále sme chamtiví a zlí a popri všetkom zlom ešte trápime zvieratá, ktoré za nič nemôžu. Ktoré nám majú robiť spoločnosť a radosť, nie za nás trpieť v laboratóriách len preto, aby sme si my mohli dať cigaretku či obľúbenú voňavku. Mysli na to pri svojom najbližšom nákupe. Viem, že sa nedá hneď a zaraz zmeniť postoj ani myslenie. Nechcem, aby sme začali jesť len trávu, umývať sa v rieke či voňať vďaka čerstvo natrhaným lupeňom ruží. Len chcem, aby sme si naozaj uvedomili, že to, čo robíme prírode a zvieratám, sa nám raz tisícnásobne vráti. A žiť s vedomím, že niekde práve teraz utýrali zviera kvôli mojej obľúbenej voňavke, mi skutočne nie je ľahostajné. Ak ani tebe nie, stačí na to ísť pomaly, krok za krokom.

Ak ťa aspoň trochu zaujíma, či je kozmetika testovaná na zvieratách, mal by si sa zamerať na znaky certifikátov. Existuje ich niekoľko, no len dva sú založené na 100-percentnej istote. Prvý sa volá certifikát HCS, je zameraný na kozmetiku a toaletné potreby. Žiadna zložka produktu, na ktorom sa nachádza, nebola testovaná na zvieratách. Druhý je HHPS, a je zameraný na kuchynské, pracie a čistiace prdukty, čiže tie z domácnosti. Netestované produkty majú na sebe znak skákajúceho zajačika, tzv. „leaping bunny“. Ak sa cheš presvedčiť, či je tvoja kozmetická značka netestovaná, pozri sa na stránku Cruelty Free International, kde si vieš vyhľadať nielen konkrétne produkty, ale aj infrámcie o prebiehajúcich kampaniach, možnostiach voľby či správy o hľadaní pravdy a záchrane zvierat. Tu máš istotu. Rovnako tak PETA bojuje za netestovanie kozmetiky, no jej certifikát je vlastne len podpísané vyhlásenie, že zložky produkov ani produkty samotné neboli testované. Nejde teda o tak prísne štandardy ako pri tých predošlých certifikátoch.

Zdroj: Noizz.sk

Zobraziť komentáre