Richard napísal zlú recenziu na košický fastfood, čo sa dialo potom, ho nemilo prekvapilo

Martin Kalinčák

REDAKTOR | Hype culture
Zdieľaj
Tweetuj
Napísanie negatívnej recenzie môže mať väčší dopad než si môžeš myslieť. (Ilustračná foto) Foto: istock

Košičan Richard sa pri riešení objednávky stretol s nevôľou obsluhy a napokon spokojný nebol ani s výsledným jedlom. Ohodnotil preto reštauráciu prostredníctvom Googlu, no potom nasledovalo nepríjemné osočovanie.

Príhoda Richarda (26) z Košíc, ktorá sa mu nedávno udiala, je smutným príkladom toho, že na Slovensku niektorí ľudia stále nevedia, ako komunikovať so zákazníkmi. Obzvlášť s tými, ktorí vyjadria nespokojnosť s ich službami.

Richard sa po ceste z práce začiatkom tohto roka zastavil v známom nákupnom centre, kde počul, že otvorili novú prevádzku PEPE Chicken, ktorá má zákazníkom ponúkať chutné kurčatá na spôsob iného známeho fastfoodového reťazca. Povedal si, že to vyskúša a vezme si jedlo so sebou domov. No ani mu len nezišlo na um, čo všetko jeho návšteva spomínanej prevádzky odštartuje.

„Prišiel som tam a bolo mi podozrivé, že tam nikto nenakupoval, no pri kebabe, ktorý je hneď vedľa nich, stáli rady. Dve očividne znudené predavačky, ktoré nemali čo robiť, lebo neboli zákazníci. Keď ma zbadali, bolo vidieť, že boli znechutené tým, že musia „pracovať“ a tak som si objednal,“ hovorí Richard.

Vybral si teda z ponuky menu, ktorého cena bola 4,80 eur. Obsluhujúce čašníčky sa ho opýtali, či chce jedlo zabaliť a keďže chcel byť čím skôr doma, súhlasil. Jedlo teda dostal v tradičnom bielom obale. Odmeranosť obsluhy však nebolo to jediné, čo Richarda prekvapilo, no povedal si, že mali zrejme len zlý deň, tak sa k nim bude správať milo. Nepríjemnosti však pokračovali.

Pri pokladni mi povedali sumu okolo 5,50 eur, z čoho mi vyšlo, že mi nablokovali niečo celkom iné, než som si objednal. Stáva sa, že sa človek pomýli, no nepozorný človek by to asi aj zaplatil. Upozornil som ju, no aj na druhýkrát mi naúčtovala niečo celkom iné a opäť za vyššiu sumu než som mal platiť. Nakoniec sa ale podarilo vystaviť doklad za správne jedlo. Zaplatil som 5 eur, pričom stáť to malo 4,80. Pre 20 centov by som sa nikdy nehádal, len zo zvedavosti ma zaujímal dôvod vyššej ceny. Vraj príplatok za obal. Nakoľko si do práce objednávame pravidelne obed z donášky, viem, že zákon hovorí o tom, že podniky si nemôžu účtovať príplatok za obal. Nepoznal som však presné znenie zákona, tak som sa nehádal a odišiel, ale s veľmi zlým pocitom.“

Richardovi ale napokon jedlo príliš nechutilo a rozhodol sa preto prevádzku ohodnotiť, aby svoje služby mohli zlepšiť. Napísal recenziu na Google Maps. „Nie som hejter, ktorý na všetko iba kydá, väčšinou podniky chválim a som za to rád a oni taktiež. Keď som však na spomínanú reštauráciu napísal zlé hodnotenie, ktoré bolo mojím subjektívnym názorom, majiteľ sa s ním veľmi nestotožnil,“ povedal nám Richard.

Recenzia, ktorú Richard na podnik uverejnil "majiteľa" nepotešila. Fotografia: Google Maps (Richard S.)

Namiesto nápravy útok?

Mnoho zákazníkov hodnotí reštaurácie či už cez Google, Facebook alebo iné weby. Vďaka týmto recenziám sa dokážu prevádzky zlepšiť a ľudia tak môžu dostať kvalitnejšie služby. No nie každý považuje zákazníka za „pána“.

Namiesto toho, aby podnik vykonal nejakú nápravu a priznal chybu, radšej na Google mapách premenoval svoj podnik na „Richard ….je mužská šľapka“ a ako adresu svojho webu uviedol neexistujúcu adresu „richard....jekreten.sk“. Okamžite som preto kontaktoval svojho známeho, ktorý pracuje v Google, spoločne sme nahlásili dané veci a po pár hodinách sa to podarilo odstrániť.“ Richard však nebol jediný. Podnik zjavne zaútočil v komentároch aj na iného nespokojného zákazníka.

Takto sa Richardovi "pomstil" majiteľ podniku. Fotografia: Google Maps (Richard S.)

Zaujímavé je, že Richardovi sa podarilo spraviť kópiu nepríjemností ešte pred ich odstránením. Všimol si, že podnik PEPE Chicken prostredníctvom Google Maps ohodnotil aj užívateľ Peter, ktorý naopak podnik vychválil a vo svojom komentári na Richarda slovne zaútočil. Na Petrovu recenziu prišla ďakovná odpoveď priamo od majiteľa podniku s dodatkom, „že tých dvoch parazitov si ani nevšíma, lebo sú spodinou gastronómie.“

Hodnotie, v ktorom neznámy Peter útočí na Richarda a "majiteľ" podniku odpovedá. Fotografia: Google Maps (Richard S.)

Richard sa tak namiesto nápravy len dočkal útokov. Všetko ale nahlásil a keďže išlo na Google mapách o overený bod, odstránenie hanlivých slov na jeho adresu netrvalo dlho. Po zmazaní údajov to vyzeralo, že sa problém podarilo vyriešiť. O pár dní na to si však niekto na mape vytvoril ďalší bod s adresou podniku totožnou s predchádzajúcou a opäť pod názvom, ktorý Richarda zosmiešňuje. Aj ten preto nahlásil, no odstrániť sa ho zatiaľ nepodarilo, keďže ide o Googlom neoverený bod a tie odstrániť trvá dlhšie.

Na Google Maps vznikol nový bod záujmu, ktorý Richarda uráža. Fotografia: Google Maps (Autor článku)

Podobná reakcia je právne napadnuteľná

Kontaktovali sme aj číslo, ktoré bolo na internete uvedené, že patrí majiteľovi prevádzky v Košiciach, či o danom probléme vie. Povedal, že firmu predal zhruba pred tromi rokmi istému pánovi, ktorý podľa jeho slov s podnikom fungoval tri roky. Potom firmu opäť prebral, kontá na sociálnych sieťach sa mu však prebrať naspäť nepodarilo. Neskôr pôvodný majiteľ predal firmu novej majiteľke a tej kontakt na nás posunul. Tá ale tvrdila to isté – že reklamáciu neprijala žiadnu, o ničom nevedia ani zamestnanci prevádzky a o incidente na Google Maps rovnako nič nevie. Firmu podľa vlastných slov kúpila pred mesiacom. Kto teda za premenovávaním bodov v mapách stojí, je otázne. Podľa pôvodného majiteľa za tým môže byť bývalý majiteľ, momentálne žijúci v Partizánskom a touto cestou sa chce dvojici podnikateľov mstiť.

Ako môže Richard v danej veci postupovať z právneho hľadiska, sme sa opýtali aj právničky, „Poškodený môže podať žalobu na ochranu osobnosti v zmysle občianskeho zákonníka. Ide o zásah do ľudskej dôstojnosti a občianskej cti podľa paragrafu 11 v spojení s paragrafom 13 občianskeho zákonníka.“

Body na Google mapách môže spravovať len overený majiteľ podniku

Okrem toho je tu ale aj tretia strana, ktorou sú samotné Google Maps, kde možno pridávať body záujmu. V Richardovom prípade bolo po napísaní negatívnej recenzie zmenené meno preštaurácie na „Richard ….. je mužská šľapka“. Odborník tvrdí, že niečo také sa dá len z overeného bodu a spomínaná prevádzka bola v čase pred jej zrušením verifikovaná ako dôveryhodná.

"Body (POI) na Google Maps existujú v dvoch základných druhoch: overené a neoverené. Neoverené POI na Google Maps vznikajú tak, že ich pridáva samotný Google, napríklad kúpenou databázou alebo tak, že ich pridala komunita, napríklad ľudia z programu Local Guides,“ hovorí Google Product Expert Dávid Kováč.

"Overené POI vznikajú pridaním samotnými majiteľmi POI v reálnom svete a to tak, že po ich vytvorení v systéme Google Moja Firma požaduje ich overenie, verifikáciu. Tá je najčastejšie vykonaná pomocou doručenia obálky s verifikačným kódom na meno a adresu podniku uvedenú na Google Maps. Pokiaľ je POI neoverený, tak úpravu názvu, adresy, telefónu, webstránky a a podobne môže navrhnúť ktokoľvek, avšak následne je vyhodnocovaná algoritmami poprípade komunitou Local Guides. Overený POI môže spravovať len jeho majiteľ, teda ten, ktorý obdržal fyzickú obálku.

Navrhovať zmeny aj v overených bodoch môže prakticky ktokoľvek. V konečnom dôsledku ich však aj tak musí potvrdiť majiteľ POI. „Ak ich odignoruje - nezamietne ani neschváli - Google to nechá vyhodnotiť množstvom algoritmov a Local Guides a následne sa rozhodne či po dlhom čase neaktivity majiteľa danú zmenu zverejní,“ dodáva Kováč. Niečo také ale môže trvať aj niekoľko mesiacov.

Kto za tým je?

Názov podniku bol zmenený, následne vymazaný a neskôr založený nový na totožnej adrese. Ten však mohol založiť už naozaj ktokoľvek, pretože ide o neoverený bod. Každý však od vzniknutej situácie dáva ruky preč a vyzerá to – aj na základe tvrdenia pôvodného majiteľa – že poškodiť oboch podnikateľov sa snaží takouto cestou človek, ktorý firmu vlastnil rok a potom ju vrátil späť. Avšak bez prístupov do kont na sociálnych sieťach.

Súčasná majiteľka podniku dokonca vyjadrila podozrenie, že by za tým mohla byť konkurencia alebo niekto, kto sa snaží jej podnikaniu ublížiť alebo sa nejakým spôsobom snaží poškodiť jej meno.

_________________________________________

POZRI SI AJ NAŠE VIDEO:

Zdroj: Noizz.sk

Zobraziť komentáre