Nákupnému šialenstvu Black Friday nevedia odolať ani Slováci. Prečo je táto udalosť hlúposť?

Katarína Korytárová

REDAKTOR | Urban Lifestyle
Zdieľaj
717
Tweetuj
Čierny piatok spôsobuje konzumné šialenstvo po celom svete. Foto: Noizz.sk, TASR

NÁZOR | Deň, kedy sa množstvo ľudí po celom svete premení na nákupných maniakov, je tu. Šialenstvo menom Black Friday (Čierny piatok) sa za posledné roky udomácnilo aj u nás a na úžasné zľavy lákajú zákazníkov obchody s elektronikou, nábytkom či oblečením. Ak by potrebovalo slovíčko konzum v slovníku fotografiu, ideálne by boli zábery tlačiacich sa ľudí čakajúcich na otvorenie obchodu práve počas tohto dňa. Je pritom niekoľko dôvodov, prečo túto záležitosť ignorovať a možno ju považovať za hlúpy zvyk.

Najprv trošku z histórie - ako ten Black Friday vlastne vznikol? Čierny piatok je deň po americkom sviatku Vďakyvzdanie. Termín začali používať v 60-tych rokoch minulého storočia policajti či vodiči na označenie katastrofálnej dopravy kvôli presúvajúcim sa ľuďom naspäť domov z návštev rodín. Vysvetlením tohto termínu môže byť aj to, že obdobím Vďakyvzdania a nákupmi s ním spojenými začína pre obchodníkov dobré obdobie, keďže sú mnohé obchody väčšinu roka v strate. Bolo zaužívané, že straty sa zapisovali v červených číslach, čierne znamenali už zisk. Čierny piatok si na príklade Ameriky postupne začali osvojovať obchody po celom svete, vo veľkom frčí aj na Slovensku.

Samozrejme, obchody veľmi radi využili príležitosť a snažili sa "vytrieskať" z tohto obdobia maximum. Nákupy podporili "neodolateľnými" zľavami, pre ktoré sa mohli zákazníci aj pozabíjať. A to doslova.

Asi každý z nás videl zábery na tlačenice pred obchodmi, v ktorých ľudia čakali aj od nočných hodín, aby vzali okamžite po otvorení obchod útokom a odniesli si domov zlacnený tovar. Samozrejme, s tlačenicami prichádza často aj agresia a konflikty s ostatnými zákazníkmi. Preplnené obchody spôsobujú chaos, bordel, pohádzaný či porozbíjaný tovar, zúfalé predavačky, ktoré to musia upratovať a zvládať šialených zákazníkov, ktorí sa hádajú a naťahujú o tovar s najlepšou akciou. Takéto konflikty vyúsťujú často aj do zranení či dokonca smrtí.

Plné nákupné košíky počas Black Friday. Fotografia: TASR

Áno, v USA je zaznamenaných mnoho úmrtí v súvislosti s Čiernym piatkom, a tak sa pre niektorých zákazníkov stal tento deň naozaj "čiernym". Spomeňme len niekoľko prípadov. V roku 2007 zomrel pracovník supermarketu po tom, čo nedočkavý dav rozbil výklad, vrhol sa dnu a chudáka zamestnanca udupali. V roku 2008 sa dvaja ľudia postrielali priamo v obchode kvôli hádke o hračky. V roku 2016 prišlo v San Antoniu k smrti na parkovisku. Nahnevaný muž začal pravdepodobne kvôli hádke o nákupoch mlátiť svoju ženu pred obchodom. Keď sa jej snažil pomôcť ďalší vychádzajúci zákazník, agresor mlátiaci svoju ženu ho rovno zastrelil. Okrem smrtí sú zaznamenané stovky zranení a automobilových nehôd v prehustenej doprave kvôli nákupom.

A prečo to všetko? Ľudia sa často menia na psychopatov pre veci, ktoré v podstate ani nepotrebujú, lákajú ich len žlté cenovky evokujúce úžasné zľavy. Naletia obchodom, ktoré sa snažia vyvolať masový konzum, aby dohnali straty z celého roka. Neboj sa, nejde o žiadnu dobročinnosť či ľudomilnosť na znak vďaky svojim verným zákazníkom. Aj napriek zľavám totiž na tovare stále dobre zarobia. Buď si istý, že inak by to nerobili.

Black Friday zľava: Ušetri 100 % tým, že si nič nekúpiš.

Black Friday okrem kamenných obchodov vo veľkom funguje aj vo svete internetových obchodov, takže sa pred ním dá ujsť ťažšie. Pri takomto spôsobe nakupovania síce tlačenice nehrozia, no impulzívne a najmä zbytočné nákupy áno a možno ešte viac, než pri fyzickom nakupovaní. Internetové obchody totiž vedia veľmi dobre zacieliť aj na základe tvojich starých vyhľadávaní, a tak sa ti ukážu napríklad na facebookovom feede veci podľa tvojho gusta, samozrejme, s bombastickou zľavou a Black Friday nápisom. Náchylnosť urobiť kúpu zbytočnosti je aj o to väčšia, že fyzické peniaze pri takomto nakupovaní nepotrebuješ, a teda takýto nákup zdanlivo menej bolí. Stačí naťukať pár čísel a vec je tvoja. Čo na tom, že si ju možno ani nepotreboval a do daného okamihu nad ňou vôbec nepremýšľal.

Od Black Friday niet úniku ani na internete. Fotografia: Facebook/Answear.sk

Samozrejme, niektorí môžu čakať celý rok špeciálne na Black Friday, pretože si chcú kúpiť televízor, na ktorý si šetria celý rok, a to je v poriadku. Ale bezducho kupovať všetko, čo má bombastickú žltú nálepku Black Friday, už v poriadku nie je a často to ani nie je žiadna výhra. Medzi praktiky niektorých obchodov totiž patrí aj umelé navyšovanie cien tovarov, aby ich počas Black Friday mohli znížiť.

Je známe, že keď je niečoho veľa, ľudia si to nevážia. Keď sa preto nahrnie množstvo ľudí napríklad do obchodu s oblečením, ktorý hlása bombastické zľavy, všetko berú rad radom, majú plnú náruč oblečenia a keď potom zistia, že do nechcú, hodia to na zem, pretože sa im nechce cez toľkých ľudí zase vracať k pôvodnému regálu, alebo nechajú hordy oblečenia v kabínke. Výsledok? Často podupaný poškodený tovar, ktorý je už nepredajný. To, že ho vyrábali v hrozných podmienkach ľudia či dokonca deti v Ázii a ich práca tak bola zbytočná, je každému jedno.

Výborne na tento kontrast poukazuje nasledujúce video:

Ak sa teda na nakupovanie počas Black Friday predsa len chystáš, kúp len to, čo naozaj potrebuješ a nad čím uvažuješ už dlho. Nenechaj sa však zlákať na nejaký spotrebič len preto, že je v zľave. Často totiž môže ísť o šmejd, ktorý nemá funkcie či parametre, ktoré si chcel. Radšej si na ten svoj vysnívaný počkaj, uvidíš, že ho kúpiš výhodne aj mimo Black Friday. A ak sa vyberieš do obchodov len preto, že je Black Friday, nie je to príliš dobrý nápad, pretože s veľkou pravdepodobnosťou skončíš doma s množstvom harabúrd, vybieleným účtom a hryzúcim svedomím. Stráv radšej vytúžený piatok po náročnom týždni menej vyčerpávajúco a chaoticky - či už relaxom alebo stretnutím s kamarátmi, čo ti prospeje určite viac.

Zdroj: Noizz.sk

Zobraziť komentáre