Festival Eurosonic odštartoval pre Slovensko úspešne. Pohoda vyhrala dve prestížne ceny

Katarína Korytárová

REDAKTOR | Urban Lifestyle

Martin Kalinčák

REDAKTOR | Hype culture
Zdieľaj
Tweetuj
Pohoda dosiahla obrovský úspech. Foto: Martina Mlčúchová

Eurosonic, najväčší showcaseový festival Európy, ktorý sídli v holandskom Groningene, má za sebou prvý deň. V stredu (16.1.) sa predstavili prvé kapely, medzi ktorými nechýbali ani slovenskí The Ills, večer sa tiež niesol v znamení udeľovania najprestížnejších festivalových cien European Festival Awards, kde zabodovala aj slovenská Pohoda, a to hneď dvakrát.

Tohtoročný Eurosonic je prvýkrát zameraný na slovenskú a českú hudobnú scénu, v rámci ktorej naň Pohoda vypravila historicky najväčšiu, 120-člennú delegáciu. Na festivale sa predstaví dokopy 10 slovenských kapiel a hudobníkov, ktorí budú pred hudobnými agentmi z festivalov z celého sveta ale i fanúšikmi reprezentovať našu scénu. Tím Noizz je v dejisku tejto udalosti tiež.

Cena za spoločenskú zodpovednosť i excelenciu pre Michala Kaščáka

Okrem zamerania sa na slovenskú scénu si budeme tohtoročný Eurosonic pamätať aj pre veľký úspech festivalu Pohoda, ktorý dosiahla v rámci každoročných európskych festivalových cien.

Po minuloročnom premiérovom víťazstve, kedy Pohoda získala titul najekologickejšieho festivalu Európy, v tomto roku premenila obe nominácie na víťazstva vo svojich kategóriách. Z Groningenu si na Slovensko Pohoda prinesie Take a Stand Award ako aj ocenenie Award for Excellence and Passion, ktorou porota EFA ocenila prínos pre scénu na Slovensku a v Európe Michala Kaščáka. „Obe ceny sú symbolické, obe v sebe spájajú umenie a slobodu. Slobodný festival považujem za zázrak a považujem za prirodzené že jeho silu chceme využiť na šírenie tolerancie a slobody. Je tiež dobré vidieť, že sa ľudia v Európe zaujímajú o to, čo sa deje na Slovensku,“ povedal o oceneniach Michal Kaščák.

Pohoda tím po víťazstve. Fotografia: Martina Mlčúchová

Award for Excellence and Passion si Michal Kaščák prevzal z rúk minuloročnej víťazky Frusziny Szép. Tá v dlhom úvodnom prejave vyzdvihla najmä fakt, že spôsob akým Michal pristupuje k organizácii festivalu s narážkou na predchádzajúce ocenenie: „Keď Michal vidí akýkoľvek problém v spoločnosti, tak pred ním nezatvára oči, ale práve naopak – umiestni ho do srdca svojho festivalu."

Take a Stand Award odovzdal Pohode Eurokomisár pre Vzdelanie, kultúru, mládež a šport Tibor Navracsics, ktorý ocenil mimoriadnu oddanosť voči slobode a vnímanie zodpovednosti za spoločnosť aj mimo festivalových pódií. Išlo o druhý ročník ocenenia, pričom Pohoda bola nominovaná aj minulý rok za inštaláciu Minaret, ktorá sa objavila okrem Pohody aj na susednom Szigete. V tomto roku porota ocenila dlhodobý prístup k festivalu k citlivým spoločenským témam, no najmä reakciu na tragédiu z februára minulého roka – vraždu novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej.

Okrem koncertov pre Jána a Martinu v Bratislave, Prešove, Žiline, Nitre, Košiciach, Pezinku a v Gregorovciach na tento bezprecedentný útok na slobodu reagovala Pohoda aj počas 22. ročníka festivalu. Michal už po prvom koncerte vysvetlil naše úsilie slovami: „Nezávislé umenie potrebuje pre svoju existenciu slobodu, pre ktorú zomreli Martina a Ján.“ Páru bol venovaný otvárací koncert festivalu, víťazná inštalácia Public art festival contest a iniciatíva vizuálnych umelcov s názvom Reakcia. Umeleckým vrcholom bola ale svetová premiéra Kvarteta siahajúcich chápadiel od mladého slovenského skladateľa Mira Tótha, ktorú uviedlo svetoznáme sláčikové kvarteto Kronos Quartet. Jána a Martinu si pripomenuli aj symbolickou bránou Spojili nás, ktorej názov bol aj hlavným odkazom, ktorý zaznel z pódiá na European Festival Awards.

Ocenenia pre Pohodu a Michala Kaščáka. Fotografia: Martina Mlčúchová

Slovensko reprezentuje v Groningene svojím umením aj výtvarník Viktor Frešo, ktorého dielo Pičus (v zahraničnom názve Niemand) zdobilo námestie Vismarkt.

Pičus. Fotografia: Noizz.sk

Ovácie pre The Ills

Okrem festivalových cien sme mohli prvý deň vidieť množstvo zaujímavých kapiel z celej Európy. Na svoje si prišli priaznivci gitár, experimentálneho punku, elektroniky i bizarných zoskupení, ktoré dokázali zaujať nielen svojimi extravagantnými zjavmi, ale predovšetkým energickými vystúpeniami, ktoré nešetrili prakticky nikoho z prítomných návštevníkov v desiatkach venues Groningenu.

V konkurencii silných zahraničných mien sa podaril veľký úspech aj slovenskej hudbe. Skupina The Ills počas 45-minútového setu v Der Aa-Theater odohrala jeden z vrcholových koncertov svojej éry fungovania. K záujmu návštevníkov vidieť The Ills naživo, prispeli aj pochvalné recenzie pred začiatkom konania festivalu od viacerých zahraničných hudobných magazínov, vrátane známeho DIY. To spôsobilo, že na koncert slovenskej kapely sa tvorili dlhé rady ľudí, ktoré sa do priestoru Aa-Theater chceli, no nemohli dostať. Post-rocková inštrumentálna nálož strhla všetkých prítomných a bolo len veľmi ťažké koncertnú sálu opustiť.

Ako prví sa zo slovenských zástupcov predstavili The Ils. Fotografia: Noizz.sk

Redakcia NOIZZ absolvovala otvárací koncert v spoločnosti amsterdamskej zostavy Klangstof. Tá predviedla pulzujúci set pozostávajúci zo skladieb debutovej nahrávky Close Eyes to Exit i z EP Everest. Podmanivé zvuky na rozhraní indie gitár i elektronických prvkov mnohým možno pripomenuli tvorbu Foals či alt-J. Svojskej štvorčlennej zostave mnohí už po debute veštili sľubnú budúcnosť.

Vydarenej a snovej atmosfére dopomohlo aj (síce) jednoduché osvetlenie, ktoré sa nijak nevymykalo štandardu, no k tvorbe holandskej kapely padlo ako uliate. K tomu, samozrejme, nemôžeme zabudnúť spomenúť aj nádherný priestor divadla, v ktorom sa koncert konal. Na pódiu stáli diváci, kapela na vyvýšenom hľadisku: „O to viac, máme strach, aby sme tento koncert dohrali v absolútnom poriadku,“ povedal frontman kapely fanúšikom počas koncertu.

Holandská kapela Klangstof sa predstavila v krásnom divadelnom priestore. Fotografia: Noizz.sk

O najbizarnejšie vystúpenia prvého dňa sa bez pochýb postarali belgická space-rocková kapela pre súčasnú generáciu Shht i britská punk rocková explózia Queen Zee.

Prví menovaní so spevákom loziacim a spievajúcim po konštrukcii pódia (a navyše dolu hlavou!) sa postarali o nesmierny zážitok, aký na svojich koncertoch nepredvedú ani osvedčené mená fungujúce v hudobnom šoubiznise desiatky rokov. Shht budú žiadaným artiklom nielen medzi organizátormi festivalov, ale prekvapia aj ich návštevníkov, ktorých strhnú od začiatku až po samotný záver, ktorý v Groningene znamenal zhruba 10-minútovú cover-verziu legendárnej piesne skupiny Queen, Bohemian Rhapsody.

Kapela Queen Zee z Veľkej Británie. Fotografia: Noizz.sk

Milovníci punk-rocku si taktiež prišli na svoje. Britskí Queen Zee sa netaja tým, že ich hudobne ovplyvnili viaceré žánre od grungu 70. rokov až po osemdesiatkový pop. Všetky tieto línie sa prelínajú ako v tvorbe, tak aj v ich živom prevedení priamo na pódiu. V textoch svojich piesní sa venujú sexualite, rodovým nezrovnalostiam či svetovej politike aj akceptovaniu inakosti. Queen Zee nie je nič sväté a ich živý koncert je nesmiernym zážitkom, ktorí by si zaslúžili vidieť aj slovenskí fanúšikovia. Snáď sa to raz podarí.

NOIZZ je na Eurosonicu spolu so slovenskou delegáciou do soboty. Nezabudni sledovať aj náš Instagram, kde nájdeš taktiež množstvo zaujímvaých videí či fotografií, vrátane live streamov.

Zdroj: Noizz.sk

Zobraziť komentáre