Slovenská hudba môže dobyť svet. Na Eurosonicu zahviezdila Katka Máliková i B-Complex

Katarína Korytárová

REDAKTOR | Urban Lifestyle

Martin Kalinčák

REDAKTOR | Hype culture
Zdieľaj
115
Tweetuj
Katka Máliková očarila svojou šou publikum v krásnom Grand Theatre. Foto: Noizz.sk

Aj piatok patril v holandskom Groningene prezentácii najzaujímavejších a najsľubnejších hudobných mien z celej Európy. Medzi nimi boli, samozrejme, aj slovenskí umelci, ktorí sa na festivale Eurosonic snažia zaujať zahraničných hudobných agentov ale i fanúšikov.

Tretí deň najväčšieho showcaseového festivalu ESNS priniesol v hlavnom dejisku, hale De Oosterpoort, aj veľmi zaujímavú diskusiu o ceste československej hudby od komunizmu po kapitalizmus, v rámci ktorej debatovali šéf festivalu Pohoda Michal Kaščák, Matia Lenická/B-Complex a českí promotéri Barbora Šubrtová a Dušan Svíba. Okrem rozoberania hudobných pomerov a tvorby za čias komunizmu sa debata dotýkala aj politiky, vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej a bola plná silných vyjadrení. "Hudba nie je len o zábave, má odrážať aj to, čo sa deje v spoločnosti," vyhlásila Matia.

Rovnako sa diskutujúci zhodli, že slovenskí i českí umelci majú ešte stále stigmu, ktorú si nesieme dodnes z komunizmu, že byť priemerným je bezpečné. Boja sa podľa nich byť unikátni a sami sebou a často sa chcú podobať na zahraničných hudobníkov.

Michal Kaščák však vníma, že naša hudobná scéna sa uberá stále lepším smerom. "Naša scéna sa ozdravuje, máme veľa dobrých festivalov a klubov, ktoré sú základom," vyhlásil. Na záver debaty apeloval na zahraničných agentov v sále, aby dali šancu slovenskej hudbe: "Zaslúžite si poznať našich hudobníkov, choďte sa, prosím, pozrieť na ich koncerty."

Matia a Michal Kaščák na diskusii. Fotografia: Noizz.sk

Poobede taktiež patrilo k promovaniu slovenskej hudby - tenokrát prostredníctvom dokumentu Martiny Slovákovej, Ostrov hudby, ktorý vznikal viac než rok a mapuje slovenskú hudobnú scénu - umelcov (napr. The Ills, Bulp, B-Complex), festivaly i promotérov. 25-minútový dokument, ktorý mal premiéru v kine Groninger Forum, je celý v angličtine a jeho účelom je rozšíriť povedomie o našej hudbe aj v zahraničí. Celý dokument bude dostupný od nedele aj na Youtube, aby sa čo najviac šíril do sveta.

Od 17:00 hod. začal na provizórnom pódiu Garáž, ktorú postavili organizátori festivalu Pohoda v centre Groningenu, ďalšie koncerty slovenských umelcov. Predstavili sa tu NVMERI, Tittingur, Thisnis či Isama Zing, ktorých tvorba sa rozliehala po blízkych uliciach a lákala okoloidúcich vstúpiť do tohto malého pankáčskeho priestoru.

Slovenskí umelci sa však predstavili aj vo väčších priestoroch v centre Groningenu. Svoje vystúpenie z Garáže z predchádzajúce dňa si zopakovali v kluboch techno duo Tittingur či industriálni Möbius.

Hlavnú sálu ikonického Grand Theatre sa o 21:30 podarilo počas posledného festivalového dňa celkom slušne naplniť aj Katke Málikovej a jej Ansámblu. Tá prítomných návštevníkov a priaznivcov world-music na hranici barokového popu svojim hlasom a prevedením slovenského folklóru doslova okúzlila. Zároveň sa tiež potvrdilo, že ide o jednu z našich najšpecifickejších hudobníčok, ktorá by sa nestratila ani na svetových pódiách. A to aj napriek tomu, že spieva výhradne po slovensky.

Katka Máliková a jej kapela. Fotografia: Noizz.sk

Katku Málikovú možno právom označiť za slovenskú Florence Welch. Aj Katka totiž oplýva nádherným a ľúbozvučným hlasovým rozsahom, nehovoriac o éterickosti, ktorou si podmaní aj milovníkov tvrdších žánrov. Slovenská krása, mystika, prepracované hudobné aranžmány a zasnenosť – to je to, čo je najväčšmi cítiť z vystúpení Katky Málikovej a bolo skvelou trefou do čierneho, že si ju organizátori tohtoročného Eurosonicu vybrali do programu. Toto je vývozný artikel, ktorý by sme mali posielať do sveta.

Katarína Máliková na Eurosonicu. Fotografia: Noizz.sk

Samozrejme, návštevníkom Eurosonicu sa predstavili aj vynikajúci umelci z iných krajín. Nás dostal holandský elektronický producent San Holo, ktorý do posledného miesta zaplnil obrovskú halu priamo na hlavnom námestí Grote Markt. Z jeho euforickej šou plnej vizuálnych efektov sme sa vybrali na britského rapera Octaviana, o ktorom si šepkal vopred celý Eurosonic a kritici mu predpovedajú obrovskú budúcnosť. Tento umelec má pritom aj silný príbeh - ešte pred rokom bol bezdomovec, dnes zaplnil veľkú halu na najväčšom showcaseovom festivale a vyslúžil si nadšené reakcie. Jeho skladby sú drsné, ale i funky, dofarbené skvelými trapovými beatmi a v kombinácii s jeho nevšedným prejavom a tanečnými kreáciami bolo toto vystúpenie tým najlepším, čo sme od zahraničných umelcov videli tento rok.

Octavian. Fotografia: Noizz.sk

V priestoroch Der AA-Theater sa po pol jednej v noci predstavilo slovenské zoskupenie Autumnist, ktoré sa žánrovo pohybuje niekde medzi elektronikou, rockom či trip-hopom. Na Eurosonicu toto 5-člennú kapelu doplnila krásna speváčka Nina Kohoutová, ktorej jemný hlas sa k tvorbe Autumnist neskutočne hodil a priniesla vystúpenia obrovskú iskru. Kapela si privzala pri príležitosti vystúpenia na Eurosonic na pomoc s vokálmi aj Samuela Štefaneca z dua Bulp, ktorý sa predviedol v dvoch skladbách. Koncert bol krásnym príkladom dokonalého zohrania talentovaných hudobníkov, plný emócií a miestami i zimomriavkový, a rozhodne patrí k tomu najlepšiemu, čo sa zo Slovenska na Eurosonicu predviedlo. Dúfame, že ich náležite ocenia i zahraniční promotéri.

Autumnist na Eurosonicu. Fotografia: Noizz.sk

Bodku za slovenskými koncertmi dala po druhej v noci naša drum'n'bassová producentka a DJka Matia aka B-Complex spolu s Insom v klube Simplon. Ich nekompromisná šou prilákala do priestoru množstvo ľudí a vytvorila kotol tancujúcich ľudí, ktorým nedali vydýchnuť. Zahrala nielen známe tracky iných umelcov, ale s veľkým ohlasom sa stretla najmä jej tvorba - vynikajúce sklaby ako Beautiful Lies, Past Lessons For The Future (s hlasom Jana Wericha) a nový remix sklaby Za sklom od Korben Dallas, ktorým reflektuje turbulentné udalosti roka 2018. Matia tak potvrdila, prečo patrí nielen k tomu najlepšiemu, čo na slovenskej scéne máme, ale aj k tomu najúspešnejšiemu v zahraničí a môžeme byť na ňu právom hrdí.

Matia/B-Complex na Eurosonicu. Fotografia: Noizz.sk

Aj keď sa festival Eurosonic končí, v najbližších dňoch ti prinesiem ďalšie zaujímavé články o tom, čo sa na festivale ešte dialo. Sleduj Noizz.sk.

Zdroj: Noizz.sk

Zobraziť komentáre