Koľko cukru piješ? Aj čaj či smoothie ho obsahujú viac než dosť

Martina Beňová

REDAKTOR | Big Stories
Zdieľaj
Tweetuj
Cukor sa v nápojoch nachádza aj bez toho, aby si si ho tam pridal. Foto: Unsplash/rawpixel

Aj keď si do nápojov nepridávaš cukor či sladidlo navyše, predsa len, nejaký ten prirodzený obsah sa tam nachádza. Premýšľal si niekedy nad tým, koľko ho teda v tvojom obľúbenom drinku je?

Nielen sladené nápoje ako kola či ovocný punč majú v sebe cukor. Dôležité je vedieť aj to, že aj napríklad džúsy, smoothie či čaje ho obsahujú, aj keď nie v takej veľkej a umelej forme. A niektoré v sebe dokonca ukrývajú viac cukru, než si myslíš. „Dúfam, že každý vie, že väčšina komerčne dostupných nápojov obsahuje cukor,“ povedala zakladateľka programu zdravého životného štýlu Whole 30, Melissa Hartwig. Dodala, že napríklad aj informácie na obale či názvy pritom dokážu dokonale zavádzať.

To, že je cukor akousi návykovou drogou, vieme. Niektoré štúdie dokonca zistili, že je ešte návykovejší než kokaín. Vysoká spotreba cukru pritom súvisí aj s postupným narastaním problémov od nárastu telesnej hmotnosti až po ochorenie srdca, cukrovku či tukové ochorenie pečene. A koľko cukru teda obsahujú niektoré zdravé nápoje?

# Čerstvá šťava

Aj čerstvo vytlačená šťava aj napriek tomu, že je nabitá vitamínmi a všetkými dobrými látkami, obsahuje cukor. Napríklad jedna šálka pomarančovej šťavy obsahuje 21 gramov cukru a množstvo kupovaných štiav dokonca obsahuje ešte viac cukru. Preto je potrebné dať si pozor na to, či je ovocie skutočne priamo odšťavené a nedosladené, alebo je v ňom prídavok cukru.

# Kávové nápoje

Pokiaľ si dáš úplne čistú čiernu kávu, tá nemá žiaden cukor. Akonáhle tam však pridáš mlieko či rôzne ochutené sirupy, jeho množstvo rapídne vzrastie. Napríklad klasická káva zo Starbucks s názvom Grande Mocha vyrobená s 2-percentným mliekom má 27 gramov cukru. A predpokladáme, že iné to nebude so žiadnym iným druhom takto pripravenej kávy.

# Čaj

Aj čaj je sám o sebe bez cukru, ale pokiaľ si niekde dáš napríklad ľadový čaj, už je množstvo cukru takmer identické so spomínanou sladkou kávou z kaviarne. Takmer dvojnásobné množstvo cukru je napríklad v obľúbenom Chai latte, či v ďalších čajových nápojoch.

# Smoothie

Domáce je to správne, ale to sa nie vždy podarí. To, ktoré sa predáva v obchodoch, je dokonca aj istým spôsobom konzervované, takže v ňom nenájdeš rôzne konzervanty. Aj keď nemusí mať umelo pridaný cukor, mysli na to, že ovocie má dostatok svojho cukru.

# „Zdravé“ nápoje

Aj prírodné drinky obsahujú cukor napriek tomu, že sú mimoriadne zdravé. Kokosová voda Vita Coco má 11 gramov cukru, zmes granátové jablko – kombucha 14 gramov. Aj keď je toto skôr príklad ako reálny produkt predávaný u nás, dôležité je predstaviť si, že aj tieto drinky ten cukor skutočne majú.

Takže, čo by si mal piť? Netreba sa nalievať len vodou. Je však dôležité sledovať zloženie nápojov a zamerať sa na to, aby neobsahovali vysoké dávky cukru či množstvo zložiek. Nielen umelý cukor či aspartam sú náhrada. Mysli aj napríklad na stéviu, ktorá má menej cukru. Je predsa lepšie dať si nejaký dobrý sladký koláčik ako vypiť cukor, o ktorom ani nevieš a pritom môže škodiť oveľa viac.

Zobraziť komentáre