Keď tašky navrhuje muž: Martinčan David založil startup s pánskou módou

Martin Kalinčák

REDAKTOR | Hype culture
Zdieľaj
392
Tweetuj
Martinčan David začal vyrábať tašky pre mužov. Foto: Instagram.com/hluskobags

Je len veľmi málo odvážlivcov, ktorí sa odhodlajú k založeniu vlastného podnikania. O vzniku vlastnej značky a ešte v oblasti módy ani nehovoriac. Rodák David Hluško z Martina sa ale po skúsenostiach z vietnamského Hanoja a nebojácnosti do ťažkého biznisu pustil.

Značka Hlusko Bags je zatiaľ pomerne neznámym pojmom, no jej zakladateľ – len 26-ročný Martinčan David – s ňou má veľké plány. Zaujať chce hlavne pánske publikum a to preto, že aj muži by sa o seba a to, ako vyzerajú, mali vzorne starať. Keďže Davidovi na trhu chýbali vkusné tašky, ktoré by si okrem posilňovne mohol brať aj do práce či do spoločnosti, rozhodol sa, že si jednu vlastnoručne ušije. A tak sa začal príbeh zatiaľ neznámej, no ambicióznej značky.

Zakladá si na viacúčelovej funkčnosti tašiek, ich štýlovosti a cene. Zatiaľ sa síce orientuje len na jeden druh produktov, postupne ale plánuje svoj sortiment výrobkov rozšíriť aj na ďalšie doplnky, ako sú ruksaky, peňaženky, opasky či topánky. Všetko má ale svoj čas a značka Hlusko Bags je zatiaľ len na začiatku. Ako sa vôbec David k tvorbe vlastnej značky pánskych tašiek dostal, ako prebieha ich výroba a či plánuje vyrábať podobné štýlové veci aj pre ženy, nám prezradil v rozhovore.

Hlusko Bags je mladou značkou. Čo ťa priviedlo k jej založeniu?

Áno, fungujeme pár mesiacov. K založeniu biznisu ma viedlo to, čo väčšinu začínajúcich podnikateľov a to "diera na trhu". Pánske duffel tašky síce existujú, ale sú buď športové, vyslovene do posilňovne alebo na tréning a potom elegantné z kože, ktoré sa hodia do business prostredia alebo k nejakej formálnej príležitosti. Hľadal som tašku, ktorá by bola praktická, hodila sa k hocijakej príležitosti a bola pekná na pohľad. Nechcel som však za ňu zaplatiť viac ako 100€ a tak som si jednu sám vyrobil. Vtedy som ešte netušil, že to bol začiatok Hlusko Bags.

Vždy si sníval o tom, že sa dáš na takúto dráhu? Kde čerpáš inšpiráciu pri ich návrhoch?

Vždy ma móda bavila, sledoval som aktuálne trendy a vedel som, čo sa k sebe hodí a že biele vysoké ponožky v sandáloch asi nenosí človek, ktorý sa o módu zaujíma. Nikdy som si však nezakladal na drahom oblečení. Počas aj po štúdiu som sa venoval rôznym oblastiam, len nie móde. Pracoval som v neziskovom sektore, venoval som sa marketingu a copywritingu a nikdy by som nepovedal, že sa vydám aj touto cestou. Bolo to aj o dobrom načasovaní, Vietnam, kde som v tej dobe žil, je raj pre krajčírov, dizajnérov a módne značky, odevný priemysel je tam jeden z najväčších na svete a je to cítiť aj v malých uličkách Hanoja a na miestnych trhoch, takže podmienky na začiatok som mal dobré. Bola to zaujímavá skúsenosť hľadať materiály na trhoch v uliciach Hanoja, zisťovať z čoho je dno tašky či ako sa robia rúčky na taškách. Všetko bolo a je v tejto oblasti pre mňa nové, no o to viac ma to baví. Už teraz pracujem na nových dizajnoch, teším sa na experimentovanie a skúšanie nových materiálov.

Takže pri tvobre tašiek sa inšpiruješ prakticky všade...

Možno to bude znieť vtipne, ale tašky navrhujem tak aby sa páčili mne. Samozrejme to potom konzultujem s ľuďmi, ktorí mi ich vyrábajú a pýtam sa na názor môjho okolia, takže sa dodatočne trocha menia.

V čom sa líšia od tašiek iných výrobcov?

Snažil som sa navrhnúť tašky tak, aby boli viac univerzálnejšie. Je mi jasné, že nie každý si zoberie koženú tašku do posilky a športovú tašku do kancelárie alebo na business trip. Zakompomoval som to teda do dizajnu prvky kože, aby to pridalo na elegancii, ale aby zároveň boli športovejšieho vzhľadu. Jedno zo slov, ktoré používam na stránke a na sociálnych sieťach najviac je ANYWHERE, teda hocikde. Aby si ich človek zobral aj na cestovanie, aj do posilňovne ale aj do práce, proste ANYWHERE.

Zatiaľ ponúkaš tri modely, plánuješ ponuku rozšíriť?

Už počas toho, ako boli tieto prvé modely vo výrobe som premýšľal nad novými. Veľa ľudí sa ma pýtalo na ruksak a tak možno pribudne ešte tento rok. Taktiež nové duffel modely, kožené peňaženky, doplnky k obleku, púzdra na laptopy, tablety a smartfóny. Niekedy v ďalekej budúcnosti by som rád pridal aj vlastné topánky. Celý obchod je orientovaný na pánov, chcem aby tam muži našli okrem tašiek aj zaujímavé doplnky, tipy či rady týkajúce sa módy, životného štýlu a cestovania.

Ako vôbec výroba tvojich tašiek prebieha? Doma ich – aj podľa toho, čo si už načrtol - sám nešiješ…

Tašky mi vyrába jedna rodinná firma v Hanoji vo Vietname. Pred začatím výroby každého modelu sú týždne až mesiace testovania a upravovania prvých exemplárov. Mnohé časti tašiek sú robené ručne a keďže sa jedná o malý rodinný podnik tak sú flexibilnejší, majú dosť času sa mi venovať a snažia sa mi čo najviac vyhovieť.

Vo Vietname si ale istý čas žil a pracoval. Ako si sa tam ocitol?

Pôvodne som išiel do Hanoja ako dobrovoľník cez Európsku dobrovoľnícku službu ale keďže sa mi krajina a jej kultúra zapáčili, našiel som si po skončení dobrovoľníctva prácu ako učiteľ anglického jazyka a celkovo som tam strávil 3 roky. Posledný rok a pol som popri mojej práci pracoval aj na taškách.

Teraz si sa vrátil naspäť domov. Chýbalo ti Slovensko? Neľutuješ to trošku? Predsa len to v poslednej dobe v našej krajine nevyzerá ružovo…

Vždy mi po dlhej dobe mimo domova Slovensko chýba, keď sa vraciam teším sa na rodinu a priateľov, na miesto kde som vyrastal. Som však stále naladený, že chcem spoznávať nepoznané a zažiť veci, o ktorých budem raz s nadšením hovoriť mojim deťom. Sme slobodní a máme možnosť cestovať a pracovať kde chceme, tak len túto príležitosť využívam a nesmierne si ju vážim. Viem však, že príde čas kedy si poviem, že sa chcem usadiť, ale predtým mám ešte veľa snov, ktoré si chcem splniť.

Zatiaľ tašky predávaš len cez e-shop. Premýšľaš aj nad tým, že by si si otvoril kamennú predajňu, respektíve ponúkal svoje tašky aj prostredníctvom nejakých spriatelených shopov?

V tejto fáze chcem, aby fungoval obchod iba on-line. Jednou z hlavných výhod on-line obchodov je, že majú nižšie prevádzkové náklady ako kamenné predajne a preto sú konkurencie schopnejšie. Bežné obchody s oblečením ponúkajú produkty za 4-5 násobok výrobnej ceny. V mojom prípade je to niekde na úrovni 2-3 násobku. Určite privítam spoluprácu s obchodmi, ak bude záujem. Oslovilo ma už pár zahraničných obchodov, ale zatiaľ sú moje tašky k dispozícii len na e-shope. V blízkej budúcnosti budem kontaktovať nejaké obchody aj ja, mojou podmienkou ale vždy bude, aby takýto spôsob predaja neovplyvnil ceny a boli vždy rovnaké alebo podobné tým na internete.

Tvoja značka sa zameriava čisto na pánske tašky. Budeš mať niekedy čas aj na tie pre nežnejšie pohlavie?

Jedným zo znakov, ktorým sa chcem odlíšiť od bežných obchodov je, že značka Hlusko sa bude zameriavať čisto na pánsku módu a doplnky. Chcem pre mužov vytvoriť akýsi priestor, ktorý budú navštevovať kvôli kvalitným produktom a zaujímavému obsahu.

Väčšina mužov stále akosi zostáva verná skôr športovejším doplnkom. Robíš nejakú osvetu v tomto smere, že prečo by mali muži nosiť takéto tašky?

Ak sa bavíme o Slovensku, tak tu určite muži uprednostňujú konzervatívnejšiu a sportovejšiu módu a preto môj hlavný trh sú skôr väčšie európske trhy ako nemecký, francúzsky, britský, taliansky či španielsky. O tom, kde chcem tašky predávať sa rozhodujem z vlastnej skúsenosti, ale aj na základe intuície, kde aký štýl muži preferujú.

Čo plány do budúcna? Čo chystáš?

Najbližšie sa chystám v septembri do Číny, kde budem popri práci hľadať výrobcov recyklovaných materiálov, ak sa mi to podarí tak ďalšia kolekcia už bude zo zrecyklovaných PET fliaš. Sortiment plánujem postupne rozširovať o ručne robené kožené peňaženky, doplnky k obleku, obaly na laptopy, tablety a telefóny a neskôr možno aj pánske topánky. Chcel by som, aby čo najviac mojich výrobkov bolo v budúcnosti vyrobených zo zrecyklovaného materiálu a moja značka bola čo najviac eco-friendly a okrem toho, teraz použijem také typické klišé, je mojím cieľom mať spokojných zákazníkov z celého sveta, aby bola moja značka spájaná s kvalitou, zmyslom pre detail a jednoduchosťou.

Zobraziť komentáre