Rebríček, ako veľmi je tvoja obľúbená módna značka etická k ľuďom a ohľaduplná k planéte

Alica Rohovská

REDAKTORKA | Fashion
Zdieľaj
Tweetuj
Zisti, ako veľmi je tvoja obľúbená fashion značka transparentná vo svojich činnostiach. Foto: pixabay.com/ErikaB; flickr.com/Mike Mozart

Fashion Noizz prieskum nedávno odhalil, že zo vzorky 3976 čitateľov sa 40% vôbec nepozerá na pôvod oblečenia, keďže sa snaží nakúpiť čo najlacnejšie. 24% ľudí sa snaží nakupovanie lacného oblečenia z módnych reťazcov kvôli jeho pôvodu obmedzovať a až 23% ľudí pôvod zaujíma a nakupujú radšej menej oblečenia, ale kvalitného, od overených značiek či lokálnych výrobcov. Otázkou ostáva, aká je to overená značka, keďže medzi najznámejšími spoločnosťami prevláda veľká netransparentnosť.

Fashion Revolution každoročne zverejňuje report, v ktorom hodnotí transparentnosť najznámejších módnych značiek. Aj v tohtoročnom reporte sa nachádza 150 spoločností s obratom vyšším ako 500 mil. dolárov ročne. Hodnotené sú podľa toho, ako veľmi odkrývajú informácie o ich sociálnych a environmentálnych postupoch a praktikách. Ide napríklad o otázky týkajúce sa zodpovednosti za dopad na životné prostredie, ďalej kde, kto a za akých podmienok vyrába ich oblečenie, ako riešia nadprodukciu, odpad, recykláciu a iné.

Znečistená rieka v Ázii. Fotografia: youtube.com/RiverBlue

Niet divu, že nielen aktivistov, ale aj bežných spotrebiteľov zaujímajú odpovede na spomínané otázky. Odhaduje sa totiž, že až 70% riek a jazier v Číne je kontaminovaných viac ako 9 miliardami litrov odpadových vôd produkovaných textilným priemyslom. Do riek sa tak dostávajú toxické látky z priemyselných farbív ako ortuť, kadmium či olovo, ktoré sa nerozkladajú a putujú po celom svete. Ľudia v Číne zvyknú hovoriť, že podľa farby tamojších riek môžeš vidieť, aká bude nadchádzajúca módna kolekcia. Tiež zlé pracovné podmienky ľudí v továrňach mali v minulosti katastrofické následky.

Pád továrne v Dháke (Bangladéš). Fotografia: flickr.com/rijans

Veľa značiek sa snaží zlepšovať svoje činnosti a ich transparentnosť z roka na rok rastie. Zatiaľ sa však žiadnej z nich nepodarilo dosiahnuť v celkovom hodnotení viac ako 60%. Zároveň veľa módnych značiek svoje činnosti vôbec nechce odkryť. Hlavne luxusné značky ako Armani, Michael Kors, Versace, Diesel a mnohé iné v transparentnosti zaostávajú za reťazcami ako H&M či Zara. Pritom klasický spotrebiteľ si väčšinou spája slovo luxus s kvalitou. Nie vždy to tak ale musí byť. Predsa len nevieme, kde a akým spôsobom tieto značky vyrábajú dané oblečenie.

Fotografia: pixabay.com/glorife

Pozri sa, kde sa nachádza tvoja obľúbená značka v celkovom hodnotení transparentnosti za rok 2018. Čím vyššie percento, tým vyššia transparentnosť. Viac informácií o reporte nájdeš v tomto prieskume.

#0-10%

Amazon, Valentino, Takko, Armani, Michael Kors, Calzedonia, Forever 21, Lacoste, Versace, Diesel, Marc Jacobs, Chanel, Dolce&Gabbana, NewYorker, Desigual, Dior, Mexx

#11-20%

Superdry, Vero Moda, Victoria’s Secret, GUESS, Mango, Nordstrom, Kik, Fendi, Miu Miu, Prada, Louis Vuitton, Ralph Lauren

#21-30%

New Look, bonprix, New Balance, Uniqlo, Topshop, Under Armour, John Lewis

#31-40%

Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Van Heusen, Hugo Boss, Lindex, Gucci, Converse, Jordan, Nike, Primark, Benetton, Burberry, Next, Tesco – F&F

#41-50%

ASOS, Levi Strauss & Co, The North Face, Timberland, Vans, Wrangler, Tchibo, Bershka, Massimo Dutti, Pull & Bear, Stradivarius, Zara

#51-60%

Adidas, Reebook, Puma, H&M, Esprit, Banana Republic, Gap, Old Navy, C&A, Marks & Spencer

Fotografia: flickr.com/William Murphy

Takže ak si chceš byť 100% istý pôvodom či etickosťou oblečenia, ktoré si kúpiš, môžeš to dosiahnuť napríklad tak, že zájdeš za lokálnym výrobcom, ktorý nemá dôvod nič skrývať a pokojne ti povie, kde a ako vyrába oblečenie.

Ak ťa zaujíma viac, aký má textilný priemysel dopad na životné prostredie, pozri si ukážku z dokumentárneho filmu RiverBlue.

Zdroj: Noizz.sk

Zobraziť komentáre