Módna značka Burberry neuznáva zľavy. Nepredaný tovar v hodnote 32 miliónov eur radšej zničila

Zdieľaj
Tweetuj
Luxusná značka sa nespráva ekologicky. Foto: Facebook.com/burberry

V súvislosti s čoraz častejším ekologickým problémom menom fast fashion sa vo veľkom diskutuje aj o zbytočnej nadprodukcii oblečenia, ktorá sa týka mnohých značiek. Mnohé módne reťazce nereagujú na klesajúce tržby a dopyt a vyrábajú stále rovnaké, ak nie väčšie množstvá odevov, kvôli čomu majú preplnené sklady.

V tomto roku sme už informovali, že spoločnosť H&M vyrába viac, než dokáže predať a hodnota nepredaného tovaru je v miliardách eur.

Krízu udržateľnosti módneho priemyslu však dokazujú aj luxusné značky oblečenia, ktoré úmyselne radšej svoj nový nepoškodený tovar zničia, ako by ho mali predávať v zľavách. Najnovšie sa na svetlo sveta dostala informácia, že ikonická značka Burberry, ktorú obľubujú aj rôzne svetové celebrity, minulý rok fyzicky zničila hotové produkty v hodnote 32 miliónov eur. Údaj sa objavil vo výročnej správe tejto módnej značky, na ktorú upozornil web Bloomberg. Tento údaj sa pritom v porovnaní s rokom 2014 až strojnásobil - vtedy bola hodnota zničeného tovaru 12 miliónov eur.

"Burberry týmto ukazuje absolútnu neúctu k svojim drahým produktom, rovnako ako k ťažkej práci a prírodným zdrojom, ktoré sa používajú na ich výrobu. Rastúce objemy nadmerných zásob poukazujú na nadprodukciu a namiesto spomalenia výroby Burberry spaľuje dokonale nové oblečenie a výrobky. Toto je špinavé tajomstvo módneho priemyslu a Burberry je len špičkou ľadovca," uviedla Kirsten Brodde z Greenpeace.

Ničenie svojho nepredanéh tovaru je údajne bežnou praxou luxusných značiek. Chcú si tak zaistiť, že ich produkty nebudú predávané za nižšie ceny na čiernych trhoch "nesprávnym ľuďom". Značky si tiež týmto krokom chcú zaistiť svoju jedinečnosť, meno a punc luxusu, ktorý ich sprevádza. "Našou stratégiou je, že naši zákazníci si budú vždy istí, že náš tovar zostane luxusný. Aj keď zohľadníme finančné riziko, ceny našich výrobkov nebudeme znižovať," píše sa vo finančnej správe Burberry.

Avšak v dnešnom svete pomalého prebúdzania "eko vedomia", kde sa čoraz viac značiek riadi politikou "zero waste", môže mať takýto prístup opačný účinok, než značka očakáva a dobré PR si ním asi nezaistila. Ku kontroverzii tohto problému prispieva aj spôsob, akým je oblečenie zničené. Burberry volí najrýchlejšiu cestu - spaľovanie, čím znečisťuje životné prostredie. Mnohí internetoví užívatelia sa zhodujú, že by značka mohla šaty aspoň recyklovať. Uvidíme teda, ako sa Burberry zachová nabudúce. Pozitívna reklama to pre túto značku zrovna nie je a znepokojení začínajú byť podľa webu Bloomberg aj jej akcionári.

Zobraziť komentáre