Geniálny umelec Marco Mori: Jeho čudné animácie ťa doslova pohltia

Martin Kalinčák

REDAKTOR | Hype culture
Zdieľaj
Tweetuj

Volá sa Marco Mori, má 26 rokov a pochádza z nemeckého Lindau. Pre niekoho možno neznáme meno, no pre tých, ktorí majú radi zvláštne vyzerajúce, podivne sa vykrúcajúce objekty v podmanivých grafikách a vedia, kde ich hľadať je pomerne známym pojmom.

Teraz žije v nemeckom Augsburgu a robí to, čo ho baví. A čo je na tom najlepšie, jeho pre niekoho podivuhodná tvorba ho navyše aj živí. Marco Mori je v podstate samoukom, aj keď grafiku a dizajn študuje.

Plastelínové, divné, nadpozemské, zvláštne, nechutné a kontroverzné. To je len zopár z výrazov, ktoré ti pri pohľade na Marcove grafické výjavy napadnú. My sme sa ho rozhodli osloviť s naším projektom NOIZZ Sense a on, našťastie, súhlasil. Bolo by hriechom, keby sme ti ho nepredstavili a ty si o jeho tvorbe nemal ani potuchy.

Nezostalo však len pri rozhovore. Z jeho grafických diel sme vytvorili špeciálne video, ktoré vizuálne aj zvukovo doslova pohltí tvoje zmysly. Neveríš? Tak pozeraj krátky zhluk výjavov doplnený o track s názvom Whisper od Boombox Cartel.

Ako dlho sa už vlastne grafickému dizajnu ako-takému venuješ? Kedy nastal prvý zlom v tvojom živote, že ťa začali animácie a grafika fascinovať?

3D grafika má prvýkrát omámila v treťom semestri na vysokej škole, kedy sme dostali taký menší úvod do animácie. To bolo pred štyrmi rokmi. Potom som si študoval rôzne návody ako na to, no nevenoval som tomu toľko času, až som napokon od toho upustil. Minulý rok som ale dostal svoju prvú prácu ako dizajnér na voľnej nohe, tak som si zaobstaral väčší a lepší počítač a ku grafike som sa opäť vrátil.

Aké boli teda začiatky? Pamätáš si na svoju prvú prácu?

Spočiatku to bolo naozaj ťažké, pretože v škole sme sa učili pracovať s nástrojom Maya a pre mňa to bolo až príliš veľa informácií naraz a nemal som pocit, že sa to niekedy naučím. Makal som ale na sebe, postupne som začal pracovať veľa aj s After Effects a čím ďalej, tým viac som chcel byť o krok vpred. Tak som sa opäť dostal k 3D grafike, keď sa mi podarilo objaviť nástroj Cinema 4D. Odvtedy sa učím stále nové veci, skúmam nové návody a inšpirujem sa. Čo sa týka mojej úplne prvej práce, tak tú som vyrobil v editore Maya a bol to fajčiaci robot, ktorý podpálil seba namiesto cigarety.

Podarilo sa ti vypracovať sa na skúseného grafického dizajnéra, ktorý vyrába videá či animácie rôznorodého charakteru. Pracoval si na viacero projektoch – takto spätne, výroba ktorého bola pre teba najťažšou a na akých druhoch projektov pracuješ najradšej?

Doposiaľ bola pre mňa najťažšia spolupráca s parížskou značkou Clergiere. Chceli po mne, aby som im do osláv Nového roka vyrobil jednu grafiku, pričom zadanie mi poslali týždeň pred deadlineom. Ich predstava bola taká, že som mal vytvoriť animáciu topánky, ktorá sa nejakým spôsobom rozloží a následne vytvorí nápis „Šťasný Nový rok“ (z angl. „Happy New Year“). Súhlasil som, aj keď som nikdy predtým niečo také ako je topánka v programoch nemodeloval a vlastne ani nič podobné nerobil. Najzložitejšie bolo nájsť si tú správnu techniku, ako to celé chcem robiť a ako chcem, aby to vyzeralo, čo mi trvalo niekoľko dní, no vo finále to celé dopadlo naozaj dobre.

Ak by som mal ale vybrať svoju najobľúbenejšiu prácu, respektíve projekty, na ktorých sa mi pracuje najlepšie, sú to tie, ktoré sú šialené a nezvyčajné. Samozrejme, mám rád akúkoľvek prácu, ktorá sa mi naskytne.

Tvoje animácie sú často divné, niektoré z nich môžu na ľudí pôsobiť nechutne, no zároveň sú nesmierne fascinujúce. Kde najčastejšie čerpáš inšpiráciu?

Ťažko povedať. Niekedy sú to zážitky z minulosti, niekedy sa inšpirujem v momentoch, ktoré práve prežívam a veľa ma inšpiruje aj Instagram. Veľkou inšpiráciou sú pre mňa aj umelci ako Esteban Diacono či Fergemanden, pretože tí robia veci, ktoré nikto nikdy predtým nemal možnosť vidieť.

Predpokladám, že výroba grafiky, na ktorej pracuješ, zaberie neskutočné množstvo času. Na ktorom projekte si pracoval zatiaľ najdlhšie?

Videá, ktoré dávam na svoj Instagram mi trvá vyrobiť zhruba od jedného do dvoch dní. Samozrejme, záleží to aj od toho, či pracujem s novou technikou práce alebo s takou, ktorú už dôverne poznám. Ako freelancer som začal pracovať minulý rok, mám mnoho malých prác, ktoré sú hotové za pár dní až týždňov, no nikdy som na jednom projekte nepracoval dlhšie ako jeden mesiac.

Máš celkom slušnú základňu fanúšikov hlavne na Instagrame, kde sa ich nazbieralo už takmer 200-tisíc. Keď si začínal, tušil si, že sa raz o tvoju prácu bude zaujímať toľko ľudí?

Nikdy! (Smiech) Prvýkrát som vzbudil záujem verejnosti v septembri 2017, keď ma vďaka krátkemu videu s tlstým mužom bežiacim na páse začalo sledovať 1000 ľudí. Naozaj ma to prekvapilo, pretože mi ani len na um nezišlo, že by sa niekedy tisíc ľudí mohlo zaujímať o to čo robím. Tak som si pomyslel, že by bolo super, keby sa mi do promócií, ktoré budem mať v júli 2018, podarilo mať na konte 5-tisíc followerov. A napokon ich viac ako 220-tisíc. Jasné, je to len číslo, no keď si predstavíš takú masu ľudí aj v skutočnosti, tak je to naozaj neuveriteľné. (Smiech)

Čo ľudia hovoria na tvoju prácu?

Zväčša z nich majú zmiešané pocity. Mnoho z tých grafík je vtipných, iné sú znepokojujúce a divné a rovnaké sú aj reakcie ľudí. Samozrejme, prichádzajú aj negatívne reakcie, ale tak to v živote chodí. Nedá sa ulahodiť každému.

Zastavme sa ešte pri tých „znepokojujúcich a divných“ prácach. Existuje vôbec niečo, do čoho by si v živote vo svojej práci nešiel?

Určite. Rozhodne nikdy nebudem robiť niečo, čo by nastolilo otázky morálneho odsudzovania. Do niečoho takého by som istotne nešiel, aj keby to bola super-lukratívna ponuka. Nikdy som nerobil, nechcem a ani nebudem robiť len pre peniaze. Treba si zapamätať, že nikdy to nie je iba o peniazoch.

A čo ty – máš nejakú divnú úchylku, ktorá ťa pri práci inšpiruje?

Paradoxne nie. Som len obyčajný chalan. (Smiech)

Z čoho máš najväčší strach?

To je naozaj ťažké povedať, no zrejme je to strach, že stratím svojich milovaných blízkych a až do konca svojho života zostanem sám. To ma najväčšmi desí a neviem si to ani predstaviť.

A dostáva sa v nejakej forme tento strach aj do tvojej tvorby či animácií?

Áno. Myslím si, že každá jedna emócia sa dostáva do mojich prác, pretože tie sú presne odrazom toho kým som a ako sa správam. Myslím si, že je to tak pri každom jednom z nás, bez ohľadu na to, čo robíme.

Skús si teraz predstaviť, že by sa niektorú z tvojich animácií podarilo priviesť k životu. Ktorá by to podľa teba mala byť?

To je dosť ťažká otázka, pretože vo väčšine prípadov ľudia v mojich animáciách čelia nepekným zraneniam alebo pádom, čiže ani ja by som nechcel byť na ich mieste. (Smiech) Najvtipnejšia je ale podľa mňa táto:

Túto mám zase najradšej, pretože ide o pomerne estetickú záležitosť a na každého to pôsobí inak. Pre mňa je to desivá pavúčia žena. (Smiech)

Umelcom sa často stáva, že dôjdu do bodu, kedy ich už práca nebaví. Mal si aj ty niekedy nejakú tvorivú krízu?

Len nedávno som s tým celým začal, takže tvorivá kríza je pre mňa neznámym pojmom. Ak sa mi ale niečo podobné stane, bude zrejme lepšie si na chvíľu od niektorých vecí oddýchnuť, odísť s kamošmi na dovolenku a stráviť s nimi nejaký čas.

Niečo podobné sa zrejme stáva len v korporátnych prácach. Ty sám si niekedy pracoval v podobnej sfére? Dokážeš si vôbec predstaviť, že by si v nejakej korporátnej firme pracoval?

Jasné, keď som bol študentom tak hlavne počas letných prázdnin som sa snažil si čo-to zarobiť. No momentálne som na voľnej nohe a ak by som niekedy v budúcnosti musel mať normálnu prácu, kde by som bol od deviatej rána do piatej podvečer, určite by som chcel, aby to bolo niečo, čo ma bude robiť šťastným. Inak by ma to asi pomaly zabíjalo. (Smiech). Momentálne som ale naozaj veľmi šťastný v tom, čo robím a ako sa to celé vyvíja.

Vždy si sníval o tom, že budeš pracovať s grafikou alebo si mal aj iné sny?

Teraz si ani nedokážem predstaviť, čo iné by som mohol robiť. Naozaj milujem svoju prácu, no ak to niekoho zaujíma, tak ako malý chalan som chcel byť futbalistom hrajúcim za FC Bayern Mníchov. (Smiech)

Už naozaj posledná otázka Marco: kde sa vidíš v budúcnosti? Kam by si to až chcel dotiahnuť? Máš nejaké limity?

Nikdy nemám žiadne konkrétne plány do budúcnosti. Vždy máme na výber z množstva smerov, ktorými sa môžeme uberať a je svoj život zatiaľ nechávam plávať, nech ma unáša. Pokým budem šťastným s tým, čo robím, tak v tom budem pokračovať.

-----------------

NOIZZ Sense je projekt, v ktorom dávame dohromady šikovných umelcov z rôznych sfér, pričom hlavnou úlohou je doslova zaujať všetky tvoje zmysly - ako po vizuálnej, tak i zvukovej stránke. V NOIZZ Sense ti budeme z času na čas prezentovať rôznych šikovných umelcov z celého sveta, ktorí svojou tvorbou vynikajú a prinášajú niečo nové, neobyčajné, príťažlivé či sureálne.

Pozri si viac

Čudesné a uspokojujúce zároveň. 3D animácie umelca Randyho Cana zhypnotizujú aj teba

Téma

Maro Mori macomoroni umenie umelec rozhovor interview noizz sense
Zobraziť komentáre

Noizz fashion

Tiež si pozri

Načítaj ďalšie články