Režisér Peter Bebjak: Film Trhlina je hra s realitou a fikciou

Martina Beňová

REDAKTOR | Big Stories
Zdieľaj
516
Tweetuj

Zahral si v Učiteľke, režíroval ocenený krimi thriller Čiara, aktuálne ide do kín jeho mysteriózny film Trhlina a tento rok bude mať premiéru aj dráma Správa. Peter Bebjak je snáď najznámejší slovenský režisér, na ktorého môže byť Slovensko právom hrdé.

Ako vyštudovaný herec stál pred kamerou nejeden raz, no geniálne mu to sedí práve za ňou. Jeho aktuálna novinka Trhlina od Jozefa Kariku je mysterióznym filmom z Tríbeča s tragickým koncom, pri ktorého natáčaní mali zimomriavky nielen herci, ale aj členovia štábu.

Čo ste spravili ako prvé, keď ste sa rozhodli, že Trhlinu zrežírujete?

Oslovil som Rasťa Šestáka, kolegu z firmy. Hľadali sme spôsob, ako sa dohodnúť a čo ponúknuť Jozefovi, aby súhlasil s tým, že tento námet predá nám a bude súhlasiť s tým, aby sme ho spracovali my. Pretože ide o to, že akonáhle sa začne o jednom projekte rozprávať, tak zrazu, práve v tom momente, sa akoby objavilo viac produkcií, ktoré má záujem o ten istý projekt. V podstate je to taká malá rivalita a museli sme veci riešiť tak, aby sme ten projekt dostali my.

Čím si vás film získal? Bol to dobrý krok?

To ešte uvidíme podľa toho, ako sa to bude páčiť divákom a koľko divákov na to príde. To, čo sa mne na tom páčilo, je po prvé to, že to je príbeh, ktorý sa odohráva na Slovensku, v časopriestore, ktorý ovládame, a ktorý poznáme, a hlavne je to hra s realitou a fikciou. Tá hra sa mi na tom najviac páčila. Divákovi ako keby vytvára to, že niektorí na 100 percent uveria a pre niektorých to bude absolútna fikcia a neuveria tomu nikdy.

Mali ste počas natáčania dojem, že sa vás veci okolo dotýkajú?

Nie, pretože je to trošku iné, keď pracujete a ste v kolektíve viacerých ľudí. Štáb tvorí 30 – 40 ľudí, sú tam herci. Veríte v kolektív, že sa nestratí 30 – 40 ľudí naraz. Trošku iné to je, keď sám odchádzate v noci v lese a len sám si svietite baterkou, ale to by som mal kdekoľvek strach. To je skôr ľudská príprava na to, že sa môže niečo stať, takže si človek vytvára predstavu, dvíha sa mu adrenalín, aby bol pripravený na akýkoľvek možný útek. Mali sme v štábe pár ľudí, ktorí sa pýtali, či musíme ísť točiť presne v tom období od konca novembra do marca. Práve to vytváralo atmosféru.

Ktorá časť príbehu vás režisérsky najviac zaujala?

Príbeh má viac vrstiev. Jednu časť tvorí príbeh, ktorý rozpráva Igor autorovi. To je jedna celá samostatná časť, ktorá sa ako keby odohrávala v súčasnosti, teraz. Ďalšia je príbeh Igora kedy zisťuje a pátra, hľadá dôkazy, dostáva sa do príbehu. A potom je finále, kde sú všetci štyria v lese a stratia sa.

Keď sa dostaneme k filmu Čiara, čo sa vám teraz vybaví?

To už je dávno. Medzitým už prišli nové a iné projekty. Keď to tak mám povedať, Čiara bol taký medzník v rámci vnímania, v rámci mojej tvorby. Je to taký prvý projekt, ktorý sa stal divácky úspešný. Zrazu aj záujem médií je väčší.

Vo filme Učiteľka ste si zahrali. Páčilo sa vám to?

To bolo obdobie, ktoré som si veľmi užíval, pretože ma to veľmi bavilo. Bavilo ma byť s ľuďmi na pľaci. Byť súčasťou tohto celého kolektívu bolo veľmi zaujímavé. Málokedy sa totiž podarí vidieť režiséra pri práci ako komunikuje s hercami, ako stavia mizanscénu.

Rola submisívneho človeka vám sadla?

Keď si ma Honzo vybral, snáď áno. Ale nehovoril by som o tom, že bol submisívny. On musel urobiť veľkú obetu, v tom je to. A tým pádom berie ako keby za to zodpovednosť a vie, že vyhovel milujúcej osobe. Vyhovel jej preto, aby bola šťastná a úspešná. To nie je submisívnosť, ale obrovská sila.

Vnímate teda odvtedy pocity a potreby hercov?

To mám od začiatku. Mám herectvo vyštudované, aj som sa mu venoval a keď som prešiel na réžiu, hľadal som spôsob, ako komunikovať s hercami a čo potrebujú vedieť, pretože každý potrebuje iné informácie.

Tento rok pôjde do kín aj dráma Správa natáčaná v krutých podmienkach… Prečo tento žáner?

Kruté podmienky boli preto, lebo bola zima. Myslím si, že už dávno mal byť tento príbeh sfilmovaný. Je to príbeh dvoch Slovákov, ktorí vďaka svojmu činu zachránili vyše 200-tisíc ľudí, čo sa málokedy podarí. Tým, že sa im podarilo ujsť, tým, že podali a napísali správu, ktorá sa potom dostala do sveta, neskôr zastavili odsuny maďarských Židov do Osvienčimu. Myslím si, že v súčasnej dobe je to nanajvýš aktuálny film.

Čo od tohto filmu majú diváci očakávať?

Nemusia očakávať nič. Stačí, aby pochopili, ako sa môžu dejiny opakovať. Nedopustiť, aby sa to stalo, to je najdôležitejšie.

Pozri si viac

Herečka Mary Havranová by si chcela zahrať mrchu, v novom filme sa ukázala ako dieťa z domova Slovenský bermudský trojuholník či katakomby s kostrami. 10 strašidelných miest v Európe

Zdroj: Noizz.sk

Téma

Peter Bebjak režisér slovenský film trhlina učiteľka Čiara správa film
Zobraziť komentáre

Noizz fashion

Tiež si pozri

Načítaj ďalšie články