Simona vytvorila knižku pre študentov: Neučebnica je o gastre a láske, pretože bez nej to nejde

Martina Beňová

REDAKTOR | Big Stories
Zdieľaj
77
Tweetuj

Simona Budinská je zakladateľka portálu Kávičkári.sk a prednedávnom vydala knihu (ne)učebnica Gastrolove. Tá je akousi príručkou pre študentov aj podnikateľov, aby boli motivovaní a svoje povolanie a zároveň poslanie milovali.

Neučebnica, ako Simona a jej spoluautori knihu familiárne nazvali, je plná praktických tipov od odborníkov, ktorí sa v gastronómii pohybujú a majú bohaté skúsenosti. Zároveň je tlačená na 100-percentnom recyklovanom papieri.

Prečo si sa rozhodla venovať sa gastronómii?

Som krčmárske decko. Rodičov, rovnako ako aj ďalších členov rodiny, mám z gastronómie, a tak som mala možnosť vyrastať v krásnom gastro prostredí. Vďaka ocinovi som sa od mala hýbala v prostredí krásnych hotelov, mamina, ktorá ma cateringovú spoločnosť ma zas učila citu pre detail. „Genéza“ našej rodiny siaha ďaleko, napríklad mamina krstná bola jednou z prvých hostesiek vo Švajčiarsku. Hosteska však bola vtedy niečo iné než teraz. Bola krásne oblečená, upravená a usádzala hostí. Takže prekrásne príbehy z tejto oblasti mám napočúvané a táto oblasť ma mimoriadne zaujíma. Lenže to dnes nestačí. Je potrebné vnímať trendy, ktoré sa hýbu. Napriek tomu, že som vyštudovaná novinárka, mám gastronómiu v krvi, baví ma to a napĺňa.

V roku 2017 si vydala bedeker Top miesta na Slovensku s podtitulom Neobyčajný bedeker kaviarní a bistier, teraz vydávaš knihu – neučebnicu. Plánovala si to tak skoro po sebe?

O knižnom svete som nemala predstavu, ako funguje až dovtedy, kým som vydala bedeker. Začiatkom tohto roka sme začali pracovať na knihe a po trištvrte roku sa podarila. Bez tímu kolegov by to však nešlo, jeden človek by to nezvládol. Tento rok som chcela stihnúť vianočný trh, pretože ten je najsilnejší. Naša kniha je veľmi dobrý darček pre študentov aj podnikateľov, pretože im dá odpovede na množstvo otázok. Slovensko potrebuje ľudí, ktorí žijú pre gastronómiu a dokážu motivovať ďalších. A my takých v knihe máme.

Ako sa kniha vizuálne líši od ostatných?

Knižka je vydaná na recyklovanom papieri, ktorý bol drahší než normálny, ale myslím si, že žijeme v dobe, kedy premýšľať ekologicky je nutnosť. Tak prečo nevyužiť takúto možnosť, keď ju máme? Zároveň texty, grafika aj fotky na takomto papieri krásne vynikli. Tým pádom, že je knižka určená prevažne mladým, chcela som, aby zaujala. Rovnako tak sme riešili farbu obálky, pretože ja som chcela čiernu. Na Instagrame ma moji priatelia a známi z gastro oblasti však prehlasovali a je tyrkysová, ktorá sa mi tiež veľmi páči. Pekne vyniká.

Ako vznikol názov?

V hlave mi skrsol nadpis Gastrolove, lebo láska. Bez nej to nejde. A tak sa stalo.

Keď prejdeme k obsahu, ako je kniha koncipovaná?

Celá kniha je rozdelená do siedmych kapitol, ktoré tvoria miesto, káva, kuchyňa, prevádzka, osobnostný rozvoj, personalistka a marketing. Veľa sme cestovali a ľudia sa nás pýtali otázky, na ktoré sme často nepoznali odpovede. Preto sme sa rozhodli, že sú to témy, ktoré sú zaujímavé a dáme ich do knižky. Zároveň sú to témy, ktoré sa na školách neštudujú, lebo sú nové. Rozhodli sme sa osloviť odborníka z každej témy, ktorý danou témou žije a vie sa vyjadrovať. Preto je to (ne)učebnica. Samozrejme, kapitol by mohlo byť viac, ale knižku by sme potom robili dlhšie. Možno je to niečo, na čom budeme v budúcnosti nadstavovať, keďže trendy sa hýbu a menia.

Ako ste rozdelili jednotlivé kapitoly?

Profesionáli, ktorí v knihe radia, na úvod prinášajú svoj príbeh, potom nasleduje odborná časť spracovaná do rozhovoru a na záver 5 praktických tipov do praxe. To je skvelé pre ľudí, ktorým sa nechce čítať, ale chcú vedieť. Poznám to zo študentských čias :)

Podľa čoho ste vyberali spomínaných profesionálov?

Chcela som, aby osobnosť, ktorá bude v knihe vystupovať, bola nielen dobrá v tom, čo robí, ale aby vedela aj rozprávať. Už 22.11. robíme (ne)konferenciu Gastrolove, kde vystúpia osobnosti z knihy. Zároveň máme ambíciu ísť na školy. Naše osobnosti by mali vedieť strhnúť davy medzi študentmi aj podnikateľmi.

Ktorá téma z knihy je ti blízka?

Je ich viac, pretože všetky sú potrebné, no v knihe máme tému etikety a ja si na toto veľmi potrpím. Čašník je nositeľom emócie a to, ako ti donesie kávu či sviečkovú, ti dodá aj emóciu. Po nej sa do podniku môžeš, ale aj nemusíš vrátiť.

O čom a pre koho teda kniha je?

Kniha je (ne)učebnica. Akýsi návod na to, ako žiť a prežiť v gastronómii s láskou. Je pre študentov aj začínajúcich podnikateľov. Rovnako tak je pre podnikateľov, ktorí majú prevádzku, no nemajú veľmi čas sledovať trendy, no lásku ku gastru stále majú. Ak človek nemá túto lásku a robí to len pre peniaze, vždy tomu bude niečo chýbať. Podľa mňa neexistuje podnik, ktorý dokáže byť dlhodobo dobrý, pokiaľ sa doň neinvestuje, ľudia sa nevzdelávajú a nepracujú na sebe, jednoducho nie sú „gastrolove“.

Kniha, neučebnica, je najmä pre študentov. Ako ich má inšpirovať?

Študenti sú často unudení a pedagógovia nevedia ako ich zaujať. No keď za nimi príde niekto z profesionálneho sveta, kto má skúsenosti a prax, je zaujímavejší. Aj on im ukáže, že napríklad kedysi šúpal zemiaky, ale časom sa vypracoval na vyššiu pozíciu a má skvelé vedomosti. Biznis sa dá robiť všelijako, ale keď je tam láska, robí sa ľahšie a krajšie.

Téma

Simona Budinská neučebnica kniha Gastrolove kávičkári Kávičkári.sk gastronómia
Zobraziť komentáre

Noizz fashion

Tiež si pozri

Načítaj ďalšie články