Graffiti umelec Victor Vaun: Obyčajné maľovanie ma nenapĺňa, musí za tým byť experiment

Martina Beňová

REDAKTOR | Big Stories
Zdieľaj
Tweetuj

Victor Vaun je graffiti umelec, ktorého nadchli farby a venuje sa im už viac ako 18 rokov. Za ten čas vystriedal graffiti disciplíny ako bombing, legal či piece, no najlepšie sa udomácnil v throw-up štýle.

Nápadov na ďalšie projekty má veľa, no to, či prídu výzvy alebo bude motivácia na realizáciu, ukáže čas. Victor sa chce posúvať ďalej a chce prinášať nové koncepty či lámať stereotypy aj porušovať nepísané pravidlá. 

Ako si spomínaš na svoje začiatky?

Moje začiatky? Zopár kamošov sa vtedy graffiti venovalo už nejaký čas. Ja aj napriek tomu, že som sa s nimi denne stretával a vedel som, čo graffiti je, nejako som to ignoroval. Až do momentu, keď ma raz vzali so sebou. Najskôr sme šli do obchodu kúpiť a samozrejme aj ukradnúť nejaké spreje. Pamätám si, že som vtedy nič nevzal. No kamarátom sa podarilo niečo „uloviť“ a tak sme šli maľovať. Od toho dňa sa pre mňa graffiti stalo stredobodom záujmu.

Ako by si zhodnotil svoju doterajšiu tvorbu?

Rokmi maľovania som vystriedal viacero mien a venoval sa takmer všetkým tradičným graffiti disciplínam ako napr. bombing, legal, piece, atď. Časom, po postupnom dosiahnutí osobných cieľov, ma to prestalo baviť, takže som prirodzene začal hľadať niečo, čomu som sa ešte nikdy nevenoval. Po dlhšej úvahe som sa rozhodol začať s tzv. throw-up štýlom, ktorému som sa ako jedinému vždy vyhýbal. Upravil som ho na svojskú, zmodernizovanú podobu.

Na základe určitých princípov brandingu a marketingových stratégií som z neho spravil akýsi typ loga, ktoré som začal maľovať v návaloch na frekventovaných vytypovaných miestach v meste aj mimo mesta, podobne ako to robia známe značky v rámci outdoorových reklamných kampaní. Táto stratégia bola môj osobný experiment, ktorý mal vyvolať nejakú odozvu. A tak sa aj stalo. Stále ten istý obraz a stále ten istý odkaz podsúvaný vybranej cieľovej skupine priniesol želaný efekt. Za pár mesiacov som si spravil v graffiti komunite a aj mimo nej lepšie meno, ako za celé tie roky predtým.

Ako by si opísal throw-up štýl?

Throw-up alebo občas aj hovorovo Throwie je svižný, dynamický a prevažne bublinový štýl graffiti písma, namaľovaný do pár minút, z pravidla s menším množstvom farieb, väčšinou len jeden odtieň pre výplň a ďalší na obťah písmen, alebo iba obťah bez výplne. Mohli by sme ho zaradiť niekam medzi graffiti tag a graffiti piece.

Ja som sa pri vytváraní throw-up skeču zameral na odlíšenie a unikátnosť. Preto som tieto nepísané pravidlá z časti porušil a upravil ho na svojskú podobu. Na tvaroch som si dal záležať tak, aby sa páčili čo najviac ľuďom. Často používam pestrú farebnosť a pridal som odlesky, čo vôbec nie je pri tejto „disciplíne“ zvykom.

Máš ďalší cieľ?

Môj ďalší cieľ okrem maľovania graffiti je pretransformovanie tejto tvorby do niečoho hodnotnejšieho. Túto hodnotu posledné roky nachádzam najviac v maľbe na plátno. Aj napriek posunu k ateliérnej tvorbe sa snažím v dielach stále zanechať odkaz ulice a farebnosti a vzorov typických pre graffiti. No prišli aj úplne nové zdroje inšpirácie ako napríklad pop kultúra, reklama, značka, marketing, atď. Štýlovo by sa to dalo zaradiť niekam medzi graffiti art, neograffiti a tak trocha aj pop art.

Posledný rok mi nerobí problém sa trocha činiť v street art aktivitách, používam pri tom pre mňa charakteristické prúžky „striped pattern“ z pestrých farieb, ktoré maľujem napríklad po elektrických boxoch, stenách, smetiakoch či iných zanedbaných plochách v uliciach mesta, ktoré sa tak stávajú razom vizuálne príťažlivejšie. S touto stratégiou som úplne vypustil písmo a prúžky s typickými výraznými farbami sú mojím ďalším vizuálnym spoznávacím znakom. Prúžky sú iná forma ako napísať Victor, bez toho, aby som musel napísať Victor.

Mix pop artu aj graffiti je v súčasnosti vcelku žiadaný. Vnímaš vyšší záujem o tvoju tvorbu?

Určite áno. V každom smere, v ktorom produkujem, vnímam vyšší záujem o moju tvorbu. To či je to priamo spôsobené trendom, mojou stratégiou zviditeľňovania sa alebo viacerými faktormi súčasne, je otázne. Myslím, že to má na svedomí mix viacerých vecí. Vo všeobecnosti to môže byť spôsobené vzostupom a silou sociálnych médií, ktoré ponúkajú nové možnosti ukázať sa a tým sa tvorba ako taká stáva ľahšie prístupná širokej mase, čím vznikajú nové trendy.

Minimálne na obrazoch vidieť, že umelecký dozrievaš. Páči sa ti experimentovať?

Baví ma experimentovať s procesom maľby na plátno, zdokonaľovať techniku maľby sprejom od samotného šablónovania, maskovania, až po nanášania jednotlivých vrstiev a výber farieb. Baví ma plánovať, projektovať, hrať sa so značkou, menom, produktom, rozmýšľať nad marketingovými stratégiami a celé to spájať s mojou tvorbou. Baví ma prenášať princípy z iných odvetví do graffiti, umenia a celkovej mojej tvorby. Iba obyčajné maľovanie, „lebo teraz mám práve na to chuť“, ma nenapĺňa. Musí byť za tým nejaký plán alebo experiment.

Tvoj Instagram je mimoriadne pestrý. Kedy si sa stotožnil s takou výraznou farebnosťou?

Zo začiatku som zvolil jednu, dve pestré farby ako súčasť vizuálnej identity, ako jeden zo spoznávacích znakov mojej tvorby. Neskôr som ale pridal ďalšie farby, pretože farby mám rád a prišlo mi to dosť obmedzujúce. Okrem toho pestré neónové farby strhávajú pozornosť. Ľudia si ich viac všímajú a viac sa im páčia. To je ďalší dôvod, prečo ich používam.

Neplánuješ aj nejaké spolupráce?

Aj napriek tomu, že už som nejaké ponuky (hlavne v poslednej dobe) na spoluprácu dostal, zatiaľ to vnímam tak, že očiach niektorých zabehnutých umelcov sa zatiaľ iba ako keby "hrám" a moja tvorba je "laická", pretože podľa nich prišla z "hlúpeho" a "obmedzeného" graffiti, čo, samozrejme, nie je pravda. Každopádne nejaké nápady mám a aj by som chcel v budúcnosti s niektorými umelcami spolupracovať. Uvidíme, čo ukáže čas.

Najnovšie máš výstavu. Na čo sa môžu návštevníci tešiť? 

Je to moja prvá sólo výstava s názvom „Umenie alebo vandalizmus?“ v spolupráci s Footshopom. Názov, aj napriek tomu, že ide o miliónkrát omieľanú klišé otázku, perfektne reflektuje moju aktuálnu tvorbu. Na výstave si návštevník má sám zodpovedať, či je graffiti a moja tvorba umením, vandalizmom alebo oboje. Rozhodol som sa vystaviť cez 23 plátien menších a väčších formátov a dva street art objekty. Celkovo som sa snažil výstavu konzistentne naladiť, doplniť produktami, vizuálom a občerstvením počas vernisáže.

Preto som k výstave dal vyrobiť nálepky s typickým throw-upom Victor a plagáty, ktoré si mohol vziať ktokoľvek zdarma. Dal som vyrobiť aj limitované tričká s throw-upom Victor, ktoré je možné na výstave zakúpiť. Vernisáž sme podporili rozdávaním netradičných nápojov v plechovkách, dovezených priamo z USA a Veľkej Británie a klasickými americkými donutmi, pretože som chcel nadviazať tematicky na moju tvorbu, odkaz ulice, graffiti, konzumu, pop kultúry a celkového ducha, v ktorom sa nesie výstava a vernisáž.

Zdroj: Noizz.sk

Téma

Victor Vaun graffiti výstava Umenie alebo vandalizmus? umenie vandalizmus sprejer Slovensko
Zobraziť komentáre

Noizz fashion

Tiež si pozri

Načítaj ďalšie články