Alexandra pomáha ohrozeným druhom zvierat. Vyrába na ich podporu štýlové produkty

Martina Beňová

REDAKTOR | Big Stories
Zdieľaj
Tweetuj
Alexandra Harmathová. Foto: Alexandra Harmathová

Alexandra Harmathová je dizajnérka, ktorá je celý život spojená so zvieratami. Pomáha nielen v známom Malkia parku, ale bola zachraňovať korytnačky a tulene a chystá sa zachraňovať aj veľryby a tučniaky.

Alexandra sa rozhodla vytvoriť slovenskú dizajnovú edíciu produktov, ktoré majú nielen urobiť osvetu ohrozeným druhom, ale zároveň aj podporiť projekt na rozširovanie povedomia o týchto problémoch. Vybrať si môžeš zo širokej ponuky a veci sú praktické a ekologické, presne v duchu projektu.

Vytvorila si produkty so zvieratami, tvorila si aj šperky. Čomu sa venuješ viac?

Všetko robím stále. Šperky pod mojím menom existujú dva roky, ale robím ich už desať rokov, len som fungovala pod inou značkou. Ani tento projekt so zvieratami nie je nič nové. Je to len akýsi výstup po rokoch, pretože ja sa zvieratám venujem celý život. Cestujem za nimi a pomáham im.

Prečo si sa rozhodla pre podporu ohrozených zvierat tvorbou produktov?

Prvá myšlienka bola, že poukážem na konkrétne ohrozené druhy. Potom som začala riešiť aj to, že 20 percent z predaja darujem a podporím tak osvetu.

Aké podporné produkty to teda sú?

Znovu použiteľné, biodegradovateľné prenosné poháre so šrobovaním viečka z plastu a pšenice, blok z recyklovaného papiera, malý blok na chladničku, hodvábna šatka a puzdro z eko kože.

Podľa čoho si vyberala zvieratá?

Povedala som si, že dám také zvieratá, ktoré sú ľuďom aspoň na prvý pohľad povedomé, lebo dať zviera, ktoré nikdy nevideli, nemá význam.

A prečo teda konkrétne ara, ľadový medveď a tiger?

Ary modrokrkej je na svete vo voľnej iba 75 kusov, čo ma šokovalo. To je celkom malý objem, preto som sa pre ňu rozhodla. Aj keď ju nikto necharakterizuje ako ara modrokrká, lebo vyzerá ako modrožltá.

Ľadový medveď je moja srdcovka a symbolizuje obrovskú pravdu: keď neprežije na takmer všetko adaptabilný ľadový medveď, neprežijeme ani my, ľudia.

Tiger je páčivý, no pritom treba vedieť, že zo 100-tisíc kusov vyhynul na 3-tisíc v priebehu posledných 20 rokov, čo je neuveriteľné. A asi 2 druhy už vyhynuli úplne …

Plánuješ do tohto portfólia niečo pridať?

Áno, bude to štvrtý dizajn - Noemova archa, ktorá vôbec nie je jednoduchá. Ja dizajny vyrábam, preto to nie je jednoduché. A chcela by som to robiť so slovenským dizajnérom. Noemova archa má byť poukázaním na to, že pre niečo existovala a pre nejakú príčinu teda majú zvieratá prežiť a mali by sme s nimi žiť v spoločenstve. A tiež by som chcela väčšiu hliníkovú fľašku na vodu.

Slovenské zvieratá v pláne nemáš?

Vôbec to nevylučujem, ani napríklad moje srdcové zvieratá medzi tými aktuálnymi nie sú. Ľudí však treba zaujať šokujúco, pretože iba na pekné veci sú imúnni. Možno by som raz urobila Tatry, to je tiež jedna z mojich srdcoviek.

Čo sa teda financuje zo spomínaných 20 percent hodnoty výrobkov?

Istá Slovenka má k dispozícii v istej forme šokujúci film aj práva naň, v ktorom sa zišli rôzni ľudia a vytvorili výskum s vedcami po celom svete. Ide o upozorňovanie na aktuálnu alarmujúcu situáciu a ja si myslím, že ho treba ukázať mladým ľuďom. Rozhodla som sa pre osvetu týmto filmom namierenú na študentov, ktorí sú ešte vo svojom živote smerovateľní.

Chcem vytvoriť niečo ako projekt kina v rámci školského vzdelávania, pretože študenti si minimálne niečo pozrú a snáď im to ostane v hlave. Ako darček dostanú semená pre včely, ktoré netreba sadiť. Len ich vyhodia vonku do vzduchu a hotovo. Zároveň dostanú info kartičku, na ktorej budú tipy a rady, ako byť ekologickejší. A tých 20 percent pôjde aj na financovanie tohto projektu.

Vieš aká je to približne hodnota?

Hodnota, o ktorej sa bavíme, je asi 2 500 eur, možno viac. Projekt samotný veľa peňazí nepotrebuje, pretože práva na film máme bezplatne vďaka partnerovi projektu a letáky by mali byť tiež spolufinancované partnerom… Peniaze sa však budú míňať v procese na rôzne úkony, vybavenia, odznaky.

Kde si môžeme produkty kúpiť a projekt tak podporiť?

Tieto produkty sa dajú kúpiť na webe a zároveň aj u štyroch kamenných predajcov. Tí sú v Martine, v Hoteli Lomnica v Tatrách, v Malkia parku a v kaderníckom salóne v bratislavskom Cubicone.

Zdroj: Noizz.sk

Zobraziť komentáre